Du må logge inn før du kan kose deg med denne artikkelen.

Vil du vite mer om Aftenposten Junior skole?

Les mer om tjenesten her.

Spør eksperten

Hun liker ikke at klassekameratene kommenterer høyden hennes, men tør ikke si fra

Hei!

På skolen sier alle at jeg er lav. Jeg liker det ikke, men tør ikke å si ifra! De sier at jeg og lillesøsteren min er like høye, og at jeg er så lav i forhold til andre. Jeg blir veldig lei meg. Jeg har så lyst til å si til de andre på skolen at jeg ikke liker det. Har du noen tips?

Hilsen jente (11)

• Spør eksperten
  • Aftenposten Junior
  • Boks 1178 Sentrum
  • 0107 Oslo
Psykolog

Maria Østhassel

– Har du noen negative tanker som ikke vil slippe? Eller vonde følelser, som ikke går bort? Du kan spørre meg om det du lurer på, om dine tanker, følelser og forhold til andre.

Hei!

Jeg forstår godt at det oppleves vondt når andre snakker sånn om deg. Det er ikke hyggelig å bli sammenlignet med andre med kommentarer om kropp og utseende.

Våg å si ifra

Jeg tenker at du gjerne kan snakke med noen voksne om det, gjerne noen som kan lære dem hva som er OK å si om andre og ikke. Men dersom du våger å si ifra selv, så kan du være ærlig om hvordan det føles for deg.

Gir en god følelse

Du kan for eksempel si at «når dere sier sånn, så føles det veldig kjipt for meg». Du kan også gjerne fortelle dem at det ikke er OK å kommentere andres kropp og utseende på den måten. Og du skal vite at det er vanlig å grue seg før man skal si ifra, men at det stort sett gir en god følelse etterpå.

Lykke til!

Aftenposten Junior