Champ er død

Champ ble 13 år gammel. Han fikk tilbringe sin siste dag i Bidens familiehjem i Delaware. (Foto: Mandel Ngan, AP/NTB )

«Familien vår mistet vår kjære følgesvenn i dag. Jeg vil savne ham», skrev Joe Biden på Twitter.

Champ, en av USAs president Joe Bidens schæferhunder, døde nylig. Champ ble 13 år gammel.

Familien fikk hunden da Joe Biden var visepresident i USA. Presidenten vokste opp med schæferhunder som barn.

Førstedame Jill Biden klapper Champ utenfor sitt nye hjem, Det hvite hus, i januar 2021. (Foto: Adam Schultz, White House/Reuters/NTB )

Slik beskriver Biden-familien Champ i en melding fra Det hvite hus:

«Han elsket ingenting mer enn å krølle seg sammen ved føttene våre, foran peisen på slutten av dagen, være et betryggende selskap i møter eller å sole seg i hagen utenfor Det hvite hus.»

For tre år siden skaffet ekteparet også schäferen Major, som selskap til Champ.

Elin Fjelldal