Dansker spiser mest godteri i verden

Merle og Matheus spiser stort sett godteri bare på fredager. (Foto: Privat )

En undersøkelse viser at hver danske kjøper i gjennomsnitt 12,3 kg godteri i året. Det vil forskere endre på.

– Vi gleder oss hele uken til fredag, sier Matheus.

Han og venninnen Merle bor i Danmark. Der er det vanlig å få godteri på fredager, mens de ser på Disney- timen.

– Noen ganger spiser jeg resten av godteriet på lørdagen, sier Merle.

– Vi gleder oss hele uken til fredag, sier Matheus. (Foto: Privat )

Forskere er bekymret

Men det er ikke alle dansker som bare spiser godteri på fredager. En ny undersøkelse viser at dansker er de som kjøper mest godteri i verden.
Det bekymrer en gruppe danske forskere.

– Det kan være vanskelig å få i seg nok sunn mat hvis man spiser seg mett på godteri, sier forsker Bodil Just Christensen.

Mye godteri kan også føre til hull i tennene eller at man blir tykk, sier forskerne.

Hva er ditt favoritt-godteri?

Herbert (8) sier: Surt godteri
Merle (9) sier: Sjokolade og vingummi
Matheus (9) sier: Lakris og kjærlighet på pinne
Rosa (8) sier: Sjokolade

Tips og triks

Danske barn får i seg fem ganger mer sukker om dagen enn det som er anbefalt av myndighetene i landet.

Vennene Herbert og Rosa fra København tror danske barn bare elsker godteri mer enn barn fra andre land.

– Det er også veldig godt godteri her. Det gjør at vi kjøper mer, sier Rosa.

Godteri er også billig og lett å få tak i, sier Matheus og Merle.

Flere grunner

Nå er det satt i gang en stor kampanje i Danmark. Forskere har bedt folk om tips til hvordan man kan kose seg uten å spise så mye godteri.

Kommer dere til å klare å få dansker til å spise mindre godteri?

– Ja, det tror vi. Mange foreldre og barn vet faktisk ikke at de spiser for mye godteri, sier Christensen.

De danske barna vi har snakket med, synes det er bra at forskerne skal gjøre noe.

– Da blir vi kanskje ikke så tykke, og det er viktig for tennenes skyld, sier Rosa.

Men tror dere forskerne klarer det?

– Nei! sier Rosa og Herbert.

– For alle barn i Danmark elsker godteri så høyt.

Dette er folks favoritt-godteri i Thailand, USA og Danmark.(Foto: Aftenposten Junior )

Her kjøpes det mest godteri:

1. 1Danmark
  2. 2Finland
  3. 3Sverige
  4. 4Storbritannia
  5. 5Nederland
  6. 6Norge
  7. 7USA
  8. 8Italia

Kilde: Euromonitor

Nordmenn spiser 9,7 kilo sjokolade hver i løpet av et år, ifølge en rapport fra Helsedirektoratet i 2024.

Margrethe Lindebø Skeie