Mange barn ser på Superkroppen. Men noen voksne liker ikke serien.

I serien Superkroppen viser og forteller vanlige folk om kroppen sin. Serien er laget for barn mellom 8 og 12 år.(Foto: Skjermdump/NRK )

Mange voksne synes ikke det er greit at barn får se nakne kropper i serien Superkroppen. Men ti-åringene Carmen, Mille og Emir synes det er en fin – og litt flau – måte å lære om kroppen på.

Pupper, rumpe og penis. Det er bare noen av kroppsdelene du får se og lære om i serien Superkroppen på NRK Super. Der stiller nakne voksne mennesker opp og forteller om kroppen sin og svarer på spørsmål fra barn.

Serien er blitt populær blant barn. I snitt har 90.000 sett episodene om de forskjellige kroppsdelene.

Flaut

– Jeg ble ganske sjokkert! For det er ikke så mange voksne som tør å vise seg nakne og få sånne spørsmål, sier Carmen.

Sammen med Milla og Emir har hun sett kroppene på nært hold. De tre 5.-klassingene var nemlig tilskuere i salen da episoden om vulva ble spilt inn.

– Det var litt flaut å se på. Og ganske rart, mener Emir.

Men de tre synes det var spennende å høre historier om kroppen og lære forskjellige navn på kroppsdeler som de ikke har hørt om før.

Carmen (10), Mille (10) og Emir (10) har sett på Superkroppen.(Foto: Siri Øverland Eriksen )

Burde barn se nakne kropper?

– Ja, men det er litt flaut. Noen har foreldre som ikke vil snakke med dem om kroppen i det hele tatt, og da er det fint å ha et program om det, sier Milla.

Serien viser at alle kropper er forskjellige, mener Emir.

– Det er ikke så vanlig at barn ser nakne kropper, men man burde kanskje lære om kroppen ved å se det, sier han.

Mange voksne synes ikke barn burde se dette.(Foto: Skjermdump/NRK )

Mange ble sinte

Men mange voksne er blitt sinte fordi NRK Super viser nakne kropper til barn. Over 50 personer har klaget på serien til Kringkastingsrådet.

Én som har klaget, skriver, ifølge Kampanje (et fagblad for medie-nyheter):

«Jeg reagerer sterkt på at små barn skal sitte og se på voksne sine kroppsdeler. Det er straffbart i Norge om en mann viser sin penis til et barn, og jeg kan ikke se noe forskjell på dette.»

Men Kringkastingsrådet er ikke enig og gir serien skryt. Det er bra at serien viser frem normale kropper, mener Julie Brodtkorb, som leder rådet. Hun sier:

Julie Brodtkorb, leder i Kringkastingsrådet [Foto: NTB] sier: Barn i dag utsettes for mye feil-informasjon i mediene om hvordan kroppen ser ut. Det finnes like mange ulike kropper som det finnes mennesker, og alle er like normale. Det får denne serien frem.

Viser forskjellige kropper

Milla, Carmen og Emir sier de skjønner at noen foreldre har reagert på Superkroppen.

Milla (10) [Foto: Siri Øverland Eriksen] sier: – Men hvis noen foreldre synes det er ugreit, kan de bare ikke la barna sine få lov til å se serien. De som får lov, burde få se serien.

5.-klassingene synes det er bra at de får se mange forskjellige kropper som:

• høye, lave, brede, smale, lyse og mørke

Og de mener det er bra at deltagerne i serien svarer på spørsmål som barn har stilt dem om ting de lurer på om kroppen.

Carmen (10) [Foto: Siri Øverland Eriksen] sier: Serien er særlig fin for folk på vår alder, da noen begynner å komme i puberteten. Det kan være skummelt.

De tre tror Superkroppen gjør det litt mindre flaut å snakke om kroppen.

Emir (10) [Foto: Siri Øverland Eriksen] sier: Det er kanskje mindre flaut nå som jeg har sett noen som ikke er flau når de snakker om det.

Wilde Siem var naken på TV. Hun synes det er viktig at barn får se at kropper ser forskjellige ut.(Foto: Annika Momrak )

Wilde Siem (30) er en av deltagerne i episodene om pupper og rumpe.

Hvorfor ville du være med i programmet og vise deg naken på TV?

– Jeg tror livet mitt ville vært annerledes hvis jeg fikk se alle slags kropper på TV da jeg var liten. Jeg følte ofte at min egen kropp var feil, fordi den ikke lignet på de jeg så i blader og på film, sier hun.

Wilde har lyst til å være med og vise at en liten pupp eller stor pupp er helt vanlig. Og at det ikke gjør noe å ha stor rumpe.

– Det spiller ikke så stor rolle hvordan vi ser ut. Det viktigste er at vi har det bra og er snille med hverandre.

Det er ikke farlig eller ekkelt å være naken, synes Wilde.

– I programmet snakker vi om at man selv bestemmer over sin egen kropp. Ingen skal få lov til å ta på den uten din tillatelse.

Derfor viser NRK serien

NRK Super sier de har stor forståelse for at Superkroppen skaper engasjement, og at noen reagerer på serien. Men de mener likevel det er riktig å vise serien.
– Vi tror på at det å snakke om kropp i en trygg setting på denne måten er viktig og hjelper barn, sier Cathrine Irgens Nilsen i NRK, ifølge kampanje.

Hun mener barn ofte bare får se én type kropp.
– Vi ønsker å være en motvekt til det og vise at mangfold og ulikhet er det som er vanlig, sier hun.

Episoden om pupper er den mest sette episoden av Superkroppen.

Kari Mette Hole