– Jeg var redd for at mamma skulle dø

En gutt sitter på fanget til moren sin og begge smiler, på en stor huske ute i en hage med høstblader på bakken

For et halvt år siden fikk Justs (8) mor kreft. (Foto: Stig B. Hansen, Aftenposten )

Justs mor fikk kreft. Nå vil han gi håp til andre barn som opplever det samme.

En vårdag i år fortalte foreldrene til Just noe som ingen barn ønsker å høre.

– Jeg husker at vi satt ved spisebordet, og da fortalte mamma oss det. Hun sa at hun hadde fått kreft, forteller han.

Just visste at kreft er en farlig sykdom, og han ble redd.

En gutt med oransje genser sitter og smiler i en sofa og moren hans sitter ved siden av holder rundt ham og har en rosa sløyfe på brystet.

Bente, Justs mor, har på en rosa sløyfe. Det er noe mange bruker for å vise at de støtter dem som er rammet av brystkreft.(Foto: Stig B. Hansen, Aftenposten )

Flere tusen barn

Hvert år opplever nesten 6000 barn og ungdommer i Norge at en forelder får kreft. Det viser en ny undersøkelse som en forsker ved Folkehelseinstituttet har gjort.

Det ble annerledes hjemme etter at moren ble syk, sier Just.

– Mamma var veldig sliten og var mye på sykehuset.

Just forteller at han måtte gjøre mer lekser på egen hånd. Og hvis han hadde venner på besøk, måtte de være rolige.

To gutter ligger på hver sin side av moren sin i en seng og smiler og den ene gutten lager en hjerteform med hendene.

Dette bildet av Just, Bente og lillebror Vinjar ble tatt da hun var syk. De kaller det «livets kjipeste sommer». (Foto: Privat )

Kunne ikke love

Bente, Justs mor, fikk brystkreft, som er en av de vanligste typene kreft for kvinner. Hun synes det vanskeligste var at hun ikke kunne love Just og lillebroren at hun kom til å bli frisk.

– Men jeg sa at vi er heldige som bor her i Norge hvor vi har et godt helsevesen, og mange blir friske, sier hun.

En gutt sitter på en seng som er formet som en brannbil.

Just sier han tenkte mest på moren sin om kvelden når han skulle sove. (Foto: Stig B. Hansen, Aftenposten )

Just synes det var vanskeligst om kveldene.

– Da tenkte jeg på skumle ting, og jeg var redd for at hun skulle dø.

Hans beste tips når man er trist eller redd, er å tenke på noe som gjør deg glad.

En gutt ligger tett inntil en hvit og sort katt i sengen sin og klapper den på hodet.

Da moren var syk, var det godt å ha en pus å klappe på, forteller Just. (Foto: Stig B. Hansen, Aftenposten )

Ble frisk

Heldigvis ble moren frisk etter et halvt år med kreftbehandling. Just sier han ikke er redd lenger. Det er derfor han ville fortelle sin historie i Aftenposten Junior, for å vise andre barn at det kan gå bra.

En gutt står på en på en stor huske ute i en hage og moren hans sitter foran ham på husken og de ser på hverandre og smiler.

Just sier han ble veldig glad da moren ble frisk. Da føltes det litt som julaften, og de feiret med film og godteri hjemme.(Foto: Stig B. Hansen, Aftenposten )

Ofte går det bra

Det er flere ting som barn ofte synes er vanskelig når en forelder får kreft:

• De savner forelderen når moren eller faren er på sykehuset.
  • Den syke forelderen er ofte mer sliten og klarer ikke være like mye sammen med barna.
  • Den som får kreft, kan endre på utseendet, for eksempel miste håret, bli blekere og gå ned i vekt.

Det forteller Martine Hareide, som er kreftsykepleier og rådgiver i Kreftforeningen.

Da er det viktig at barn snakker med foreldrene sine om det de lurer på og er redd for, sier hun.

Det er også viktig å huske på at det ofte går bra.

Martine Hareide (Foto: Privat) En dame med mørkt krøllete hår som smiler mot kamera. sier: Tre av fire som får en kreftdiagnose, overlever. Det vil si at mange kan leve med kreft uten å dø av det, og noen blir også helt friske.

Råd hvis du grubler mye

• Du kan prøve å bestemme deg for å bare tenke på det som er vanskelig én gang om dagen, sier Hareide.
  • Det kan for eksempel være at du setter av et kvarter til grubletankene etter skolen når foreldrene dine er hjemme. Og resten av døgnet kan du prøve å si til de vonde tankene at de må komme tilbake senere.

– Da har du gjort deg litt ferdig med grublingen før kvelden, slik at du kan sove godt på natten, sier Hareide.

Kreft

• Hvert år opplever nær 6000 barn og unge under 18 år at en forelder får kreft.
  • I aldersgruppen 6–12 år gjelder dette rundt 2100 barn hvert år.
  • De mest vanlige typene kreft som foreldre får, er brystkreft, kreft i tarm, melanom (føflekkreft) og kreft i mannlige kjønnsorganer.

Kilde: Astri Syse ved Folkehelseinstituttet

I denne episoden av Forklart Junior kan du høre Just fortelle selv om hvordan det var da moren hans fikk kreft: