Du må logge inn før du kan kose deg med denne artikkelen.

Vil du vite mer om Aftenposten Junior skole?

Les mer om tjenesten her.

Spør eksperten

Står planetene på linje?

I skoleboken min er det bilde av alle planetene på en linje, men mamma sier at det er feil. Er planetene aldri på linje etter hverandre?

Sofia (10)

• Spør eksperten
  • Aftenposten Junior
  • Boks 1178 Sentrum
  • 0107 Oslo
En animasjon viser alle de åtte planetene i vårt solsystem, som står på rekke og rad til høyre for Solen, i det som er korrekt rekkefølge.
Fysiker

Andreas Wahl

Andreas er fysiker. Han kan masse om naturvitenskap. Han er også i Guinness' rekordbok, sammen med Aftenposten Junior.

Takk for et spennende spørsmål, Sofia!

Jeg synes det er veldig kult at du og mammaen din diskuterer sånt hjemme. Og mamma har helt rett.

Planetene i solsystemet vårt går i bane rundt Solen. Noen går i en bane tett på Solen, andre lenger ute. Noen baner ligner på en ring. Andre er mer strukket ut, som en ellipse.

Innimellom er noen av dem nesten på rad ut fra Solen. Men bare to eller tre.

Noen av planetene kan vi se på himmelen om natten. De fem som lyser sterkest, er Merkur, Venus, Mars, Jupiter og Saturn. Men de er så langt unna at du nok bare har sett en liten lysende prikk og tenkt at det var en stjerne.

Og selv om noen av planetene ser ut som de er veldig nær hverandre innimellom, er de egentlig veldig langt unna hverandre. Den ene lysende prikken er mange hundre tusen kilometer bak den andre.

Astronomer følger med på stjerner og planeter. De vet nøyaktig hvordan de beveger seg, både bakover i tid og fremover i tid. Den belgiske astronomen Jean Meeus har regnet seg frem til hvor lang tid det tar mellom hver gang alle åtte planetene er omtrent på linje.

Meeus fant ut at det går 396 milliarder år mellom hver gang det skjer.

Så hvorfor har mamma rett? Solsystemet vårt er «bare» seks milliarder år gammelt og kommer til å eksistere i seks milliarder år til. De åtte planetene rekker ikke å komme på linje, sånn som i skoleboken din.

Jeg har skrevet skolebøker selv, og jeg vet at det er praktisk og ryddig å tegne dem tett ved siden av hverandre, på en linje. Men det stemmer ikke med virkeligheten.

Hilsen Andreas

Andreas Wahl