Roser det Casper Ruud gjør her

To tennisspillere, på hver sin side av nettet, går mot dommeren, som sitter på et høyt, blått podium, mens mange publikummere sitter på tribunen.

Her forteller Casper Ruud til dommeren at ballen spratt to ganger på hans banehalvdel.(Foto: John Minchillo, AP/NTB )

Casper Ruud er en av verdens beste tennisspillere. I en viktig kamp nylig gjorde han noe ganske uvanlig.

Ruud spilte seg nylig helt til finalen i US Open. Der tapte han mot spanske Carlos Alcaraz. Men det er ikke bare tennis som gjør at folk er imponert over Ruud.

I finalen skjedde det nemlig noe som Ruud har fått mye ros for. Dommeren dømte et poeng til nordmannen. Men Ruud sa ifra at motstanderen skulle få poenget.

Det er fordi ballen spratt to ganger på Ruuds halvdel. Da skal motstanderen få poenget.

En ung mann med svart hår og oransje T-skjorte holder en stor sølvpokal, ved siden av en mann med blondt, litt bølgete hår, som holder et sølvfat.

Carlos Alcaraz og Casper Ruud møttes i US Open-finalen.(Foto: Charles Krupa, AP/NTB )

US Open

• Ble spilt i New York nylig
  • Spanske Carlos Alcaraz vant herreklassen
  • Polske Iga Swiatek vant kvinneklassen
  • US Open er en av de fire største turneringene som spilles i tennis

Sjeldent

Dorthea Faa-Hviding (Foto: Martin Slottemo Lyngstad, Aftenposten) Nærbilde av en kvinne med lyst, litt rødlig hår, blått hårbånd og blå dressjakke som står i et blått TV-studio. sier: De fleste hadde nok ikke klart å si ifra. Det å være så rettferdig, er sjeldent.

Det sier spiller og tennisekspert Dorthea Faa-Hviding.

Ruud er blitt veldig populær i USA den siste tiden. Også på grunn av talen han hadde etter tapet i finalen. Da viste Ruud støtte til USA. Kampen ble nemlig spilt 11. september, 21 år etter at USA ble utsatt for et stort terrorangrep.

– Han har fått mye sympati fra folk i USA, sier tennisekspert Christer Francke.

Fantastisk sesong

En spiller med vinrød og hvit T-skjorte, hvite bånd på håndleddene og hvitt svettebånd i håret holder opp en knyttet neve, som for å feire et poeng.

Casper Ruud er helt i verdenstoppen.(Foto: Robert Deutsch, Reuters/NTB )

Ruud har hatt en fantastisk sesong. Han har:

• Vært i finalen i to av verdens største turneringer
  • Er nå rangert som verdens nest beste spiller

– Det er helt fantastisk det han har fått til, sier Faa-Hviding.

Ruud har tapt to Grand Slam-finaler. Francke tror at han kommer til å få mange flere sjanser.

Christer Francke (Foto: Martin Slottemo Lyngstad, Aftenposten) Nærbilde av en mann med kort, brunt hår og blå skjorte som ser litt ned mens han prater, i et blått TV-studio med bilde av en tennisspiller i bakgrunnen. sier: De fleste taper noen finaler før de til slutt vinner.

De fire tennis-turneringene som kalles Grand Slam er Australian Open (spilles i Australia), French Open (spilles i Frankrike), Wimbledon (spilles i England) og US Open (spilles i USA).

Sindre Trygsland