«Det kuleste fra Vikingtiden»: En hund ble valgt til konge

Tre tegneserie-vikinger med flotte, fargerike klær med pels og pynt i skjegget, snakker om hvor fint silke er

Vikingene var opptatt av å pynte seg.(Foto: Martin Aas, fra «Det kuleste fra Vikingtiden» )

Vikingene var kanskje ikke akkurat sånn som du tror. De var blant annet jålete.

Martin Aas har skrevet og tegnet boken «Det kuleste fra Vikingtiden». Men det overrasket ham litt hvor lite vi faktisk vet om vikingene. Her er fem av de kuleste tingene han lærte om vikingene:

1. Vikingene tok med seg katter overalt!

En vikingreise kunne vare i mange dager. Da måtte de ha med seg mye mat, og for å holde rotter og mus unna, tok de med seg katter. Men det var ikke alltid de samme kattene som ble med hjem igjen.

2. Grønland fikk navnet sitt for å lure folk til å flytte dit

Oppdageren Eirik Raude oppdaget Grønland. Et kaldt og isete sted. Så for å få folk til å flytte dit, måtte han late som om det var grønnere enn det var. Derav navnet Grønland.

Martin Aas har tegnet oppdageren Eirik Raude foran et stort skilt hvor det står Grønland, og Eirik Raude sier til sønnen sin at de måtte kalle det noe for å få folk til å flytte dit

Da folk kom frem til Grønland, skjønte de at det ikke var så grønt som Eirik Raude hadde lovet!(Foto: Martin Aas, fra «Det kuleste fra Vikingtiden» )

3. Hunden Saur var konge i Trøndelag

I tre år skal det ha sittet en hund på tronen i Trøndelag. Det bestemte en konge fra Oppland da folket i Trøndelag ikke ville ha sønnen hans på tronen. Da Oppland-kongen forslo en hund, sa de ja!

En tegneserieversjon av hunden Saur, som er lysebrun, med en krone på hodet og tungen ut av munnen foran en matskål i gull

Trønderne synes det var helt ok å ha en hund som konge.(Foto: Martin Aas, fra «Det kuleste fra Vikingtiden» )

4. Mange engelske ord kom fra vikingene

Vikingene har satt spor i det engelske språket. Ord som vindu (vindauget) er gjort om til window på engelsk. Også ordene cake (kake) og kid (barn, men «kid» var ord for geitekilling) kommer fra norrønt, som vikingene snakket. Og «dirt» kommer fra drit!

5. Vikingene var renslige og jålete

Trodde du vikingene var skitne og sjuskete? Tro om igjen! Vikingene var veldig jålete, vasket seg ofte og pyntet seg blant annet med perler i skjegget, ifølge Aas.

En illustrert versjon av kartet over Europa fra vikingenes tid, der vikingene holder til i sør-Norge og sør-Sverige og Danmark.

Slik så Europa ut på vikingenes tid! (Foto: Martin Aas, fra «Det kuleste fra Vikingtiden» )

Hvem var vikingene?

• Navnet «viking» blir brukt på menneskene som levde i Norden på 800-tallet
  • De reiste mye rundt med båter i hele Europa
  • Vikingene plyndret og stjal fra andre land

Kilde: Store norske leksikon

Derfor skrev han bok

Da Martin Aas lagde boken, ville han at den skulle bli morsom.

– Jeg synes alltid sider med tegninger er det morsomste i bøker. Jeg er ikke så glad i å lese selv, så da tenkte jeg: Hva med å lage en bok med tegninger på alle sider?

En mann med mørkt skjegg og sort jakke står ved siden av en liten tegneseriefigur som ser ut som en viking med tykt skjegg og vikinghjelm

Forfatter Martin Aas sammen med en viking fra boken.(Foto: Ina Strøm )

Sjalu på Storbritannia

Ideen om boken kom da Aas leste om Storbritannias historie. Han kjente at han ble litt sjalu. Hvorfor var den så mye kulere enn vår historie her i Skandinavia? Nei, vent!

– Så kom jeg på vikingene. Det var minst like kult, sier han.

– Jeg trodde vi visste mer!

Aas har lest mye vikinghistorie, men det var ikke bare lett. For mange historikere er uenige i hva som faktisk har skjedd, og vikingene var ikke særlig glad i å skrive ned det de gjorde.

Martin Aas (Foto: Ina Strom) Nærbilde av en mann med mørkt skjegg og sort jakke som smiler mot fotografen. sier: Det overrasket meg litt. Jeg trodde vi visste mer!

Det vi vet, er blitt til et stort puslespill historikere og forskere har prøvd å pusle sammen. Aas håper mange barn lærer noe nytt og synes historie er kult etter de har lest boken.

Et tegning av et hus som vikingene bodde i med bål og kjøkken i ene enden og soverom og fjøs i den andre.

Vikingene bodde litt annerledes enn oss. I den ene enden var det fjøs og soverom rett ved siden av. I den andre var det kjøkken og smie. Vikingene trodde dyreben i veggene holdt onde ånder unna!(Foto: Martin Aas, fra «Det kuleste fra Vikingtiden» )

Vikingtiden regnes fra cirka år 800 til år 1050. Kilde: Store norske leksikon

Mina Madeleine Nystuen