Du må logge inn før du kan kose deg med denne artikkelen.

Vil du vite mer om Aftenposten Junior skole?

Les mer om tjenesten her.

Spør eksperten

Hvorfor bruker hester sko?

Hei, Andreas

Hvorfor bruker egentlig hester sko når ingen andre dyr gjør det?

Hilsen Ella

• Spør eksperten
  • Aftenposten Junior
  • Boks 1178 Sentrum
  • 0107 Oslo
Fysiker

Andreas Wahl

Andreas er fysiker. Han kan masse om naturvitenskap. Han er også i Guinness' rekordbok, sammen med Aftenposten Junior.

Takk for et kult spørsmål, Ella

Vi mennesker har temmet og avlet på hester i tusenvis av år. Ved å velge ut hestene med de beste egenskapene og la akkurat dem få mange barn har vi endt opp med hester som passer veldig godt til oss mennesker, men som har veldig spinkle føtter.

Trenger hestesko

Hester som blir ridd på, eller som går på hardt underlag, trenger hestesko. De fleste er laget av metall, men det finnes også hestesko av gummi, plast og andre materialer.

Gjør ikke vondt

Hesteskoen limes eller spikres fast i hoven til hesten. Det tilsvarer neglen hos oss mennesker, men den er mye tykkere. Akkurat som det ikke gjør vondt å klippe neglene dine, gjør det ikke vondt for hesten at det skjæres bort eller spikres i hoven.

Ville hester

Disse ville hestene lever i Utah i USA.(Foto: Shutterstock )

Hester som bare går i naturen og ikke har mennesker på ryggen, kan klare seg uten hestesko. Men de fleste hestene du ser, har på seg sko og må få nye cirka hver sjette uke.

Hilsen Andreas

Andreas Wahl