Du må logge inn før du kan kose deg med denne artikkelen.

Vil du vite mer om Aftenposten Junior skole?

Les mer om tjenesten her.

Spør eksperten

Har du noen gang vært sjalu?

Å være sjalu er faktisk ganske naturlig for oss mennesker. Her er Benjamins beste råd.

• Spør eksperten
  • Aftenposten Junior
  • Boks 1178 Sentrum
  • 0107 Oslo
En gutt med mørkt hår og et surt uttrykk står foran en lilla vegg og peker nedover med begge hendene.
Psykolog

Benjamin Baarli Silseth

Jeg kan svare på spørsmål om mental helse, følelser, identitet, hvordan du har det hjemme eller på skolen, mobbing og andre ting. Ingen spørsmål er for store eller for små til at vi kan prøve å finne et svar! Gleder meg til å høre fra deg.

Sjalusi handler om at vi er redd for å miste noen vi er glad i, og som betyr noe for oss.

– Kan si dumme ting

Når vi føler at noen kanskje ikke vil tilbringe tid med oss lenger, kan sjalusien banke på døren. Sjalusien prøver egentlig å få oss til å fokusere på det mennesket vi ikke vil miste, og innimellom ender vi opp med å gjøre litt dumme ting.

Vi kan for eksempel bli sinte og irriterte og si ting vi ikke mener. Eller vi kan bli veldig snille og søte, for å vise hvor fint vi kan ha det sammen. Alt for at personen ikke skal gå fra oss. Heldigvis er det flere ting vi kan gjøre for å prøve å bli kvitt sjalusien.

Prøv dette

Først ville jeg sagt ifra til personen det gjelder. Å fortelle at du er sjalu, kan for det første gi deg litt støtte og forståelse. Sjalusi er en følelse veldig mange har kjent på eller kjenner på innimellom.

For det andre tror jeg at det kan gjøre følelsen litt mindre og ikke så skummel – den vokser seg nemlig stor når vi lar den være.

– Kan ikke være sammen hele tiden

Hvis det er sånn at du blir sjalu om en kjæreste eller venn henger med andre og ikke med deg, har jeg også noen råd. For det er naturlig å ha venner på hver deres kant, man kan ikke være sammen hele tiden.

Prøv å bli enige om hvor mye dere skal være sammen, og hvor mye tid dere trenger med andre. Ofte forventer man kanskje mer enn man kan få, og da blir man fort skuffet. Ved å snakke sammen og prøve å bli enige vil det være mindre rom for sjalusi.

Hilsen Benjamin

Benjamin Baarli Silseth