Du må logge inn før du kan kose deg med denne artikkelen.

Vil du vite mer om Aftenposten Junior skole?

Les mer om tjenesten her.

Spør eksperten

Hva skjer når vi sovner?

Hei!

Jeg lurer på hva som egentlig skjer når jeg sovner om kvelden? Jeg har prøvd å holde meg våken for å kjenne hvordan det er å sovne, men det går så fort. Jeg forstår ikke helt hva som egentlig skjer.

Hilsen Peder (8)

• Spør eksperten
  • Aftenposten Junior
  • Boks 1178 Sentrum
  • 0107 Oslo
Lege

Line Jansrud

Hei! Jeg er lege. Har du spørsmål om pubertet, kroppsvæske, seksualitet, kjønn eller er du bare forelsket? Send meg et spørsmål da, vel!

Hei, Peder

Søvn er rare greier. Alle synes det er vanskelig å beskrive hvordan det er å sovne. Grunnen er at når man sovner, har hjernen på en måte «skrudd seg av», og den klarer derfor heller ikke legge merke til hvordan det føles.

Første steg

Men når du legger deg på kvelden og lukker øynene, har du sikkert kjent at du kjenner deg roligere? Det er faktisk første steg av det å sovne! I starten farer antagelig tankene dine likevel. Kanskje tenker du på hva som skjedde på skolen? Men gradvis blir hjernen mindre opptatt av det som skjer rundt deg. Og på et eller annet tidspunkt sovner du.

Ulike faser

Men selv om du sovner på et blunk, tar det en god stund før du sover dypt. Søvn deles ofte inn i ulike faser. Den første fasen er en slags halvvåken tilstand. Da får du gjerne med deg et ord her og der. Og om du våkner, føler du kanskje ikke at du har sovet, men at du holdt på å sovne.

Lett søvn

Neste fase er det som kalles lett søvn. Da har hjernen og kroppen slått seg enda mer av. Hjerteslagene og pusten går saktere, og musklene blir slappe. Men fortsatt kan du ganske lett vekkes.

Dyp søvn

Så kommer dyp søvn. Det er denne søvnen som er viktigst, og den gjør deg opplagt dagen etterpå. Når du sover dypt, er det ikke sikkert du våkner selv om noen rister i deg og roper: «Peder, hallo, nå må du våkne!» Det må flere «du må våkne!» til før du til slutt klarer å ta inn verden rundt.

REM-søvn

Gjennom hele natten, beveger du deg mellom de ulike søvnfasene. Og noen ganger er du i en helt spesiell type søvn, REM-søvn (REM = Rapid Eye Movement). Da beveger øynene dine seg raskt under lukkede øyenlokk. Og vet du hva som gjerne skjer da? Du drømmer!

Og etter sånn cirka 8–10 timers søvn har kropp og hode fått hvilt nok til at du er klar for en ny fin dag.

Sov godt!

Line