– Jeg savner at alle bor sammen

En jente og en gutt står på gårdsplassen utenfor et hus og gutten holder en fotball og en sparkesykkel.

Liv og Torjus.(Foto: Charlotte Førde Skomsøy )

Det er vondt når foreldre går fra hverandre. Liv (12) og Torjus (8) har lyst til å fortelle om det, for å vise at det også kan gå bra.

– Jeg husker at jeg spurte mamma om hvorfor ikke pappa var hjemme. Da sa mamma at han skulle flytte, sier Torjus.

Det er fem år siden han og storesøster Liv fikk vite at foreldrene skulle skille seg.

– De sa at de skulle være gode venner. Og at vi skulle fortsette å være en familie, bare at vi skulle bo på forskjellige steder, sier Liv.

Hun og broren ble veldig overrasket.

– Jeg var redd for at det skulle ta lang tid før jeg så mamma eller pappa igjen, sier hun.

En jente og en gutt som poserer på sparkesykkel foran et lite, hytteaktig hus.

Huset til pappa kaller de for hytta. (Foto: Charlotte Førde Skomsøy )

En jente og en gutt er på plenen foran et stort hvitt hus og gutten sitter i et badekar som står på plenen.

Mens hos mamma har de større hus og stor hage.(Foto: Charlotte Førde Skomsøy )

Vanskelig for barn

Hvert år opplever 20.000 barn i Norge at foreldrene skiller seg. Barn har det ofte vanskeligere enn det foreldrene tror. Det viser en ny undersøkelse fra Voksne for barn.

– For barn er alle skilsmisser et stort brudd med det livet de kjenner, sier Bjørn Tore Bergem.

Han jobber på et familievernkontor i Oslo og hjelper familier som går gjennom skilsmisse.

Hva er det vanskeligste?

– Mange barn kan lure på om skilsmissen er deres skyld. De synes det er vanskelig hvis foreldrene er uenige om penger og hvor barna skal bo. Og det er frykten for å miste kontakten med en av foreldrene når de flytter fra hverandre, sier han.

Nytt rom

Pappaen til Liv og Torjus flyttet ut av det store huset i Skien og inn i et mindre hus ikke så langt unna. Søsknene bor annenhver uke hos hver forelder.

De er glade for at de bor like mye hos hver.

Det er noen fordeler med å bo på to steder, mener de. Den kanskje beste:

– Du får et nytt rom. Og så du får kanskje mange kule nye ting til det rommet, nye leker og sånt. Fordi foreldre får veldig vondt av barna sine når de skal skilles, sier Liv.

Når foreldrene ikke er sammen, kan man også lure dem litt. For eksempel for å få mer is. Torjus greide en gang å få fem is på én dag: først tre på fotballkamp, så én hjemme hos mamma, og senere én is til da han dro til pappa.

En gutt med grå t-skjorte sitter i den nederste sengen i en køyeseng.

Torjus har to rom. Dette er hos pappa.(Foto: Charlotte Førde Skomsøy )

Savner familien

Men det kan også være mye styr med å flytte hver uke.

– Det med klær er ganske krevende. Noen ganger må jeg dra opp til mamma, fordi jeg har glemt noen klær som jeg skulle ha hos pappa, sier Liv.

Hun og broren synes det er dumt at ikke hele familien er sammen lenger, med alle besteforeldre, tanter, onkler og søskenbarn. Når de drar på hytta med morens slektninger, er ikke pappa med lenger.

– Det var trist da vi skulle til hytta, og pappa sa at han skulle spise middag alene. Jeg synes det hørtes ensomt ut, sier Torjus.

En gammeldags, lysegrønn pult med to glass og tallerkner på som står under et vindu i en stue og en jente med rosa skjørt er på vei ut av stuen.

Hos pappa ser det litt ut som en hytte. (Foto: Charlotte Førde Skomsøy )

Feirer jul sammen

Men det hender de gjør ting med begge foreldrene. De har feiret jul og 17. mai sammen, og noen ganger kommer pappa og spiser middag med dem hos mamma.

Det synes de er bra.

– Jeg har jo blitt vant til det, men jeg savner at alle bor sammen. Jeg skulle ønske at de ikke var skilt, sier Liv.

Gode råd

Hva vil du si til barn som har foreldre som skal skilles?

– At det kommer til å gå bra. Det er kanskje litt ille i starten, men det kommer til å bli mye bedre, sier Liv.

Bjørn Tore Bergem på Familievernkontoret har disse rådene:

• Husk at dette ikke er ditt ansvar. Det er de voksne som skal finne ut av det.
  • Det er lurt å finne noen å snakke med. Det kan være helsesykepleier på skolen, en venn, lærer, slektning eller forelder.
  • Det er ikke din plikt å hjelpe de voksne når de har det vanskelig. Si til den voksne at de må snakke med noen andre.
  • Du har lov til å være lei deg, redd og sint, selv om det ser ut som de voksne er fornøyde.
En gutt trikser med en fotball på en grønn plen mens en jente er på vei opp på trampolinen.

Hos mamma liker de å hoppe på trampoline og spille fotball. Det står også et badekar i hagen.(Foto: Charlotte Førde Skomsøy )

Kari Mette Hole