18-åringens spill er blitt spilt av hundrevis av millioner

Nora Helen Engelsvold sitter foran PC-en. I bakgrunnen ser man noen drager.

Nora Helen Engelsvold bruker rundt fire timer daglig foran skjermen.(Foto: Marie von Krogh )

Da Nora Helen Engelsvold (18) var barn, hadde hun strenge skjerm-regler. Så forsto moren hva hun faktisk drev med.

Nora Helen Engelsvold har en jobb mange barn drømmer om. Hun lager spill til den populære plattformen Roblox. Det har hun gjort siden hun var 12 år.

Flere av spillene hennes er blitt veldig populære på Roblox. To av dem er:

• Dragons’ Life
  • Wolves’ Life
Marie von Krogh sier: Jeg har alltid vært veldig glad i dyr og fantasidyr, spesielt drager. Nå lager jeg plutselig spill som er akkurat sånn jeg ønsket meg da jeg var liten, sier hun.
Nora Helen Engelsvold står ved dataskjermen sammen med en hund og en katt.

Engelsvold elsker dyr både i virkeligheten og i spillene sine.(Foto: Marie von Krogh )

Hadde strenge regler

Engelsvold fikk ikke bruke PC-en når hun ville som barn. Derfor snek hun seg noen ganger til mer tid.

Som 13-åring startet hun å tjene penger på spillene sine. Da fikk hun mer skjermtid av moren.

– Hun merket at jeg laget kreative ting, tegnet ting og laget ting, ikke bare spilte, sier Nora Helen.

Nora Helen Engelsvold sitter ved skjermen sammen med katten sin.

Engelsvold har vurdert å lage spill til konsoller også, men foreløpig holder hun seg til Roblox.(Foto: Marie von Krogh )

Sluttet på skolen

Da Engelsvold var 16 år, bestemte hun seg for å slutte på skolen for å lage spill.

– Da begynte jeg å tjene penger som jeg kunne leve av, forklarer hun.

En katt skraper poten sin på PC-skjermen.

Engelsvolds katt er tydeligvis også glad i spill.(Foto: Marie von Krogh )

Siden den gang har hun jobbet mye med å gjøre spillene bedre. I starten var det vanskelig å få folk til å bli værende i spillet, forklarer hun.

– Da gikk jeg ofte inn og snakket med dem som var i spillet, og spurte hva de ville ha, sier hun.

Men det er det vanskelig å gjøre nå. Spillene hennes er blitt veldig populære, og hun får ikke snakket med alle.

• Dragons’ Life har hatt over 300 millioner spillere
  • Wolves’ Life 3 har hatt over 160 millioner spillere

Hva er ditt favorittspill på Roblox?

Welcome to Bloxburg.

Har du tips til barn og unge som vil lage spill?

– Da jeg begynte, forsto jeg absolutt ingenting. Jeg gjorde mange feil, men det må man lære seg og tåle.

Nora Helen Engelsvold

• 18 år.
  • Fra Sandnes.
  • Kallenavn: Shyfoox.
  • Brukte blant annet Youtube for å lære å lage spill.

Bildeoppgave

Lag ditt eget UFO-spill

Hvis du skulle laget et UFO-spill, hvordan skulle det sett ut? Nedenfor kan du lage et eget forslag!

Sindre Trygsland