– Jeg synes det er dumt at folk blir påvirket

En gutt og en jente lener seg over mobilen til en annen jente mens alle tre smiler.

Lina, Linnea og Nicolai sier de ofte ser reklame når de bruker forskjellige apper.(Foto: Paal Audestad, Aftenposten )

Når vi ser mye reklame på sosiale medier kan det føre til kjøpepress. Hvorfor er det viktig at vi vet når noe er reklame?

Fra gjengen på Uranienborg skole åpnet telefonen til den første reklamen dukket opp, tok det under ett minutt. 6.-klassingene Lina, Linnea og Nicolai får mest reklame opp på Youtube og Tiktok.

– Det er jo jobben deres, og jeg tenker det er greit. Men det kan bli litt kjøpepress, sier Lina om påvirkere som driver med reklame.

I tillegg til påvirkere har de sett annonser der selskaper har betalt penger for å reklamere for et produkt.

En jente med blondt hår står ved siden av en gutt med brunt hår og en jente med brunt hår, og viser frem en mobiltelefon med et reklameinnslag på Tiktok.

Aftenposten Junior utfordret elevene til å se hvor lang tid det tok før de fant det første reklameinnlegget på Tiktok.(Foto: Paal Audestad )

Unge blir påvirket

Mange unge i alderen 18–25 har kjent på at de vil kjøpe noe etter de har brukt sosiale medier. Det viser en undersøkelse gjort av Norstat for Danske Bank.

Det gjelder også for barn, viste en undersøkelse (Ipsos) tidligere i år:

• 1 av 5 barn mellom 8 og 11 år har kjøpt produkter fordi noen på sosiale medier har reklamert for det

Reklame må være godt merket

Jobber i Forbrukertilsynet, Nina Elise Dietzel. (Foto: Dag Jenssen) En dame med rett brunt hår og en svart overdel med rosa blomster. sier: Når man bombarderes med reklame, kan det bidra til et kjøpepress. Det kan være uheldig, men det er ikke nødvendigvis ulovlig.

I Norge er det Forbrukertilsynet som passer på at blant annet påvirkere gjør alt riktig når de driver med reklame. Påvirkerne må følge noe som heter markedsføringsloven.

– Den sier at reklame tydelig skal presenteres som reklame. Forbrukertilsynet krever at innleggene merkes som reklame eller annonse, sier Dietzel.

Merkingen må være veldig tydelig. Når vi er klar over at vi ser reklame, kan vi ta på oss «reklamebrillene» og blir mer kritiske, forteller Dietzel.

En gutt tar et bilde av to smilende jenter med mobiltelefonen sin.

Lina tror noen spesielt kjenner på kjøpepress fordi de vil være en del av gjengen.(Foto: Paal Audestad, Aftenposten )

Dette er dårlig merking

Dietzel sier at mange påvirkere er flinke til å merke, men at de også ser mye dårlig merking. Det kan være:

• Skjult merking i et hjørne
  • Plassere merking bak brukernavnet
  • For liten skrift
  • Samme farge som bakgrunnen

Påvirkere har som jobb og tjener penger på at du kjøper ting de reklamerer for. Det er det viktig at barn er klar over, mener Thea Olsen. Hun er forbrukerøkonom i Danske Bank.

Thea Olsen (Foto: Danske Bank/Sturlason) En dame med langt blondt hår og blå øyne ser alvorlig inn i kamera. sier: Selv om det kanskje føles veldig personlig, så husk at influenceren ikke er venninnen din. De prøver å selge mest mulig av et produkt.

Skjønner at folk kjenner presset

Ingen av de tre på Uranienborg sier at har kjent på kjøpepress, men de skjønner at andre kan gjøre det.

– Jeg synes det er dumt at folk blir påvirket, at de føler på et kjøpepress bare fordi de ser på favoritt-influenceren sin, sier Linnea.

Gjengen tror presset kommer like mye av at man ikke vil skille seg ut.

– Hvis alle vennene dine har en ting, så føler du deg utenfor og kan føle på et kjøpepress, tror Nicolai.

Programleder Ragnhild Telise Kristoffersen (Foto: Elin Fjelldal, Aftenposten) sier: Hvorfor er det sånn at vi kan få sykt lyst på noe etter å ha sett en reklame? Det får du vite i denne episoden av Forklart Junior

Visste du?

Reklame kommer fra det latinske ordet for å rope.

Ragnhild Telise Kristoffersen,