– Jeg synes det er dumt at folk blir påvirket
Når vi ser mye reklame på sosiale medier kan det føre til kjøpepress. Hvorfor er det viktig at vi vet når noe er reklame?
Fra gjengen på Uranienborg skole åpnet telefonen til den første reklamen dukket opp, tok det under ett minutt. 6.-klassingene Lina, Linnea og Nicolai får mest reklame opp på Youtube og Tiktok.
– Det er jo jobben deres, og jeg tenker det er greit. Men det kan bli litt kjøpepress, sier Lina om påvirkereDet samme som influencer. Ordet brukes om blant annet bloggere, youtubere og tiktokere. som driver med reklame.
I tillegg til påvirkere har de sett annonserNår noen betaler for et innlegg på sosiale medier, i avisen eller i andre medier for å reklamere for produktet sitt. der selskaper har betalt penger for å reklamere for et produkt.
Aftenposten Junior utfordret elevene til å se hvor lang tid det tok før de fant det første reklameinnlegget på Tiktok.(Foto: Paal Audestad )
Unge blir påvirket
Mange unge i alderen 18–25 har kjent på at de vil kjøpe noe etter de har brukt sosiale medier. Det viser en undersøkelse gjort av Norstat for Danske Bank.
Det gjelder også for barn, viste en undersøkelse (Ipsos) tidligere i år:
- 1 av 5 barn mellom 8 og 11 år har kjøpt produkter fordi noen på sosiale medier har reklamert for det
Reklame må være godt merket
I Norge er det Forbrukertilsynet som passer på at blant annet påvirkere gjør alt riktig når de driver med reklame. Påvirkerne må følge noe som heter markedsføringsloven.
– Den sier at reklame tydelig skal presenteres som reklame. Forbrukertilsynet krever at innleggene merkes som reklame eller annonse, sier Dietzel.
Merkingen må være veldig tydelig. Når vi er klar over at vi ser reklame, kan vi ta på oss «reklamebrillene» og blir mer kritiske, forteller Dietzel.
Lina tror noen spesielt kjenner på kjøpepress fordi de vil være en del av gjengen.(Foto: Paal Audestad, Aftenposten )
Dette er dårlig merking
Dietzel sier at mange påvirkere er flinke til å merke, men at de også ser mye dårlig merking. Det kan være:
- Skjult merking i et hjørne
- Plassere merking bak brukernavnet
- For liten skrift
- Samme farge som bakgrunnen
Påvirkere har som jobb og tjener penger på at du kjøper ting de reklamerer for. Det er det viktig at barn er klar over, mener Thea Olsen. Hun er forbrukerøkonom i Danske Bank.
Skjønner at folk kjenner presset
Ingen av de tre på Uranienborg sier at har kjent på kjøpepress, men de skjønner at andre kan gjøre det.
– Jeg synes det er dumt at folk blir påvirket, at de føler på et kjøpepress bare fordi de ser på favoritt-influenceren sin, sier Linnea.
Gjengen tror presset kommer like mye av at man ikke vil skille seg ut.
– Hvis alle vennene dine har en ting, så føler du deg utenfor og kan føle på et kjøpepress, tror Nicolai.
Visste du?
Reklame kommer fra det latinske ordet for å rope.
- Skrevet av:
- Ragnhild Telise Kristoffersen,
- Kari Mette Hole
- Først publisert:
- Sist oppdatert: