Må møte opp på skolen klokken 06.50

– Jeg går hjem fra skolen selv. Det kan være mye trafikk! forteller Chau (11) fra Vietnam. (Foto: Privat )

Fritiden bruker Chau gjerne på å lære seg mer om matte, teknologi og forskning.

Chau

• Alder: 11
  • Bor: Ho Chi Minh i Vietnam
  • Familien min: Mamma og pappa
  • Hobbyer: Videospill og fotball
  • Favorittmat: Stekt ris
  • Favorittfag: Matte
Chau (11) sier: Tên tôi là Chau (jeg heter Chau på vietnamesisk)

Skoledagen min:

– Jeg kommer til skolen klokken 06.50 hver dag. Skolen er liten og umoderne sammenlignet med andre skoler i byen som er blitt pusset opp. På skolen har jeg flere nære venner, alle er gutter.

– Jeg går også på et kurs som kalles STEM, to ganger i uken. Der lærer jeg om teknologi, matte, forskning og vitenskap.

Hobbyene mine:

– Fotball og gaming. Jeg tar også pianotimer to ganger i uken.

Vietnam-tips:

– De bør vite at det kan være veldig varmt i Ho Chi Minh City. Og at Vietnam er formet som en S. Se på kartet, så ser du det!

For noen år siden kjørte kronprinsparet gjennom Hanoi, hovedstaden i Vietnam, i en sykkeltaxi. (Foto: Lise Åserud, NTB )

Dette snakker folk om:

– Folk snakker om Ukraina og Russland.

Vietnams nasjonaldag feires den dagen Ho Chi Minh døde. Han kjempet for frigjøringen av landet og var president.(Foto: Kham, Reuters/NTB )

I mai feirer buddhister høytiden vesak til minne om Buddhas fødselsdag. Buddhisme er den største religionen i Vietnam. (Foto: Kham, Reuters/NTB )

Vietnam har hatt strenge koronaregler. Det var forbudt å gå ut noen tider av døgnet, og gatene var helt tomme.(Foto: Huu Khoa, AP/NTB )

Visste du dette om Vietnam?

• Landet er veldig kjent for sine mange templer og pagoder (tårn).
  • Mye av Vietnams inntekt kommer fra å lage elektronikk, som mobil- og data-deler, og selge det til andre land.
  • Fotball er den mest populære sporten i landet.
Anne Myklebust Odland,
Elin Fjelldal