Tror mange jenter kan bli nektet å gå på skolen

Mange afghanske barn i et klasserom. Flere av dem rekker opp hånden og vil svare på et spørsmål.

Vil jenter få gå på skolen? Det er et av de store spørsmålene når Taliban nå tar over i Afghanistan.(Foto: Rahmat Gul/AP )

Etter mye kaos får Afghanistan nye ledere. Mange er redd for dem som skal ta over. Hva vil dette bety for barn?

Nylig valgte USA og flere europeiske land seg for å trekke sine soldater ut av Afghanistan. De har vært der i 20 år. Nå som de har trukket seg ut, har en gruppe som kaller seg Taliban, tatt over makten i landet.

Taliban har også tidligere styrt i Afghanistan. De har mange strenge regler og ønsker å styre landet på en annen måte enn det er blitt til nå. Mange lurer nå på hvordan det vil bli å bo i Afghanistan.

Usikker fremtid

Cecilie Hellestveit (Foto: Erik Hannemann) Portrettbilde av Cecilie Hellestveit. sier: – Det blir kjedeligere og kanskje også farligere å være jente i Afghanistan.

Hun er forsker og ekspert på blant annet krig. Hun følger nøye med på det som skjer i Afghanistan.

Mange er redd for hva Taliban vil gjøre.

– Det er på grunn av måten de styrte Afghanistan på fra 1996 til 2001. Da nektet de jenter å ta utdanning og kvinner å jobbe. De som brøt reglene, ble straffet hardt. Mange våger derfor ikke å tro at Taliban har forandret seg, sier Afghanistan-ekspert Arne Strand.

Arne Strand intervjuer flyktninger i Afghanistan i 2005.

Arne Strand (til høyre) har vært i Afghanistan.(Foto: Privat )

Dette er usikkert

Dette er spørsmål mange i verden lurer på nå:

• Blir det borgerkrig?
  • Får jenter gå på skolen?
  • Hva vil barn lære på skolen?
  • Får kvinner jobbe?
Tusenvis av mennesker samlet på flyplassen i Kabul.

Mange tusen mennesker har de siste dagene reist til flyplassen i Kabul i Afghanistan. De har forsøkt å komme seg vekk fra landet. De fleste har ikke fått det til.(Foto: Shekib Rahmani, AP )

Kan bli forskjeller

I storbyene i Afghanistan vil jenter få gå på skole, tror Hellestveit. Mens på landsbygda vil de kunne bli nektet. Der er folk mer gammeldagse, forteller hun.

– Det blir nok også stor forandring på hva de lærer på skolen. For Taliban er det særlig muslimenes hellige bok Koranen som skal læres bort, sier Hellestveit.

Sier jenter skal gå på skolen

Taliban sier selv at de vil la jenter gå på skole. Kvinner skal også få lov til å jobbe, men da må de kle seg slik de nye lovene sier, altså kle seg med burka.

– Jeg håper at Taliban gjør som de sier, og at jenter får gå på skolen, sier Strand.

Det er også stilt spørsmål om barn vil få lov til å drive med idrett. Det vil være forskjell mellom gutter og jenter. Noen jenter vil ikke få lov, tror Strand.

Syv ting du må vite om Taliban

1. Taliban er en gruppe som vil styre Afghanistan etter veldig strenge religiøse lover, også kalt sharialover.

2. I disse lovene står det blant annet at kvinner må dekke seg til med burka, og at jenter får mindre frihet til å gjøre det de vil.

Fire menn går bortover i et rom i en stor hall.

Abdul Ghani Baradar (i midten) er en av Talibans ledere. Dette bildet er fra et møte i Moskva i Russland i mars.(Foto: Reuters/NTB )

3. Gruppen har et eget militær og har tatt over makten i Afghanistan. Militæret skal ha omkring 80.000 soldater, skriver VG.

4. Taliban ble startet i 1994 og styrte i Afghanistan i fem år.

5. Gruppen har nylig sagt at de vil respektere kvinners rettigheter, men det er ikke alle som tror på dem.

6. Taliban er veldig brutale, og mange kan få strenge straffer, til og med dødsstraff, om de bryter lovene.

7. Ordet «taliban» betyr studenter.

Kilder: NRK, VG og Store norske leksikon

18.000 mennesker forlot Afghanistan i frykt for de nye lederne i forrige uke. Det er fortsatt mange flere som forsøker å komme seg ut av landet.Kilde: NTB

Sindre Trygsland