Slik er det i Ukraina nå

Mye har forandret seg på kort tid i Ukraina.(Foto: Reuters/AP/Instagram )

I Ukraina må mange gjemme seg i bomberom, og mange flykter fra landet. Ukrainske Maksym (12) er bekymret for vennene sine.

Nylig gikk Russland til angrep på Ukraina. Nå er det harde kamper i landet. Det er bomber og soldater i gatene. Mange ukrainere har flyttet til tilfluktsrom for å være trygge. Der er det ikke så mye å gjøre.

Mange barn må gå ned i tilfluktsrom for å være trygge. Noen ukrainere har vært i bomberom i flere dager i strekk.(Foto: Evgeniy Maloletka, AP/NTB )

Bekymret for vennene

12 år gamle Maksym bor i Ukraina. Han har reist til en annen by for å være trygg mens det er krig.

– Jeg holder kontakt med vennene mine. Jeg er veldig bekymret for hvordan de har det, sier han.

Maksym ble vekket om natten da krigen brøt ut. Da reiste han og familien bort fra Kyiv, der de bor. For å være trygg kan han ikke si hvor han er nå. Familien hans vil heller ikke at det brukes bilde av hvordan han ser ut.

– Jeg pakket klærne mine og sendte meldinger til klassekameratene mine om hva som skjedde, sier Maksym.

Han forteller at de flere ganger i løpet av dagen må gå og gjemme seg i tilfluktsrom for å være trygge. Maksym og familien skal bli i Ukraina selv om det er krig.

Han sier han var forberedt på at Russland kunne angripe, men at det som skjer nå, er verre enn han forventet.

Er det noe som skjer nå, som gjør deg optimistisk?

– Ja, det at jeg ikke er alene. Vi er alle sammen om dette, sier 12-åringen.

Lysene er på hele døgnet i bomberommet. Noen velger å lese bøker, mens andre er på telefonen.(Foto: Jan Tomas Espedal, Aftenposten )

Det er mange som forsøker å forlate landet. De er redde og føler ikke at det er trygt å bli i Ukraina. På denne togstasjonen var det lang kø og kaos da et tog ble flyttet til et annet spor. Over én million personer skal ha forlatt Ukraina siden det ble krig.(Foto: Vadim Ghirda, AP/NTB )

Mange bygninger er blitt ødelagt. Her sitter en ung gutt på en huske foran en bygning der det var en eksplosjon.(Foto: Umit Bektas, Reuters/NTB )

Ukrainas president, Volodymyr Zelenskyj, har valgt å bli i Kyiv selv om Russland ønsker å ta over byen. Noen har kalt presidenten for en helt som velger å bli og kjempe for landet sitt.(Foto: Skjempdump/Instagram )