Hvordan var det å være i Ukraina da krigen startet?

Mange voksne, barn og kjæledyr måtte bo i bomberom da krigen brøt ut i Ukraina. (Foto: Jan T. Espedal, Aftenposten )

Journalist Hanne Christiansen bodde sammen med 150 barn og voksne i et bomberom i Kyiv i Ukraina. Det forteller hun om i denne episoden av podkasten Forklart Junior.

• Her kan du lytte til episoden av Forklart Junior:

Det er to uker siden Russland gikk til krig mot nabolandet Ukraina. Hanne Christiansen hadde bare vært i landet noen timer da de måtte søke tilflukt i parkeringskjelleren på hotellet.

Hanne Christiansen (foto: Aftenposten) sier: Vi våknet fire–halv fem om morgenen av at det kom mange meldinger om at angrepet mot Ukraina var i gang.

Hvordan hadde barn og voksne det i bomberommet mens eksplosjonene smalt utenfor? Og hva tenkte de som flyktet?

Det forteller Christiansen om i den første av to spesialepisoder av podkasten Forklart Junior om Ukraina.

Journalist Hanne Christiansen var på jobb i Ukraina sammen med kollegaen Gina Grieg Risnes. Her er de på vei ut av landet, fordi det ble for farlig å være der. (Foto: Jan Tomas Espedal, Aftenposten )