Du må logge inn før du kan kose deg med denne artikkelen.

Vil du vite mer om Aftenposten Junior skole?

Les mer om tjenesten her.

Spør eksperten

– Vennen min vil bare game

Hei!

Hva skal jeg gjøre hvis vennen min bare vil game?

Hilsen gutt (11)

• Spør eksperten
  • Aftenposten Junior
  • Boks 1178 Sentrum
  • 0107 Oslo
Gutt sitter med ryggen til og spiller dataspill
Helsesykepleier

Per Arthur Andersen

Er du lei deg, trist, glad eller forelsket? Jeg svarer blant annet på spørsmål om forelskelse, mobbing, seksualitet, kropp og forholdet til foreldrene dine.

Hei kjære leser.

Det kan bli veldig kjedelig hvis vennen din bare vil gjøre én ting, spesielt hvis du selv ikke er kjempeglad i denne ene aktiviteten.

En viktig del av barndommen handler om å utforske forskjellige ting og teste ut aktiviteter som kan gi oss en følelse av hva vi liker og ikke liker.

Utfordre seg selv

Selvfølgelig kan hva vi liker å gjøre, forandre seg når vi blir eldre. Men det er sunt å utfordre seg selv til å prøve nye ting. Det er også lurt å prøve samme ting flere ganger selv om vi ikke likte det første gangen vi prøvde.

Dette er med på å gjøre oss trygge på oss selv.

Fortnite

Det er forståelig at man kan bli veldig opptatt av gaming. Spill er laget på en måte som skal gi oss mange gode følelser. Det er mye som skjer i et spill, det går fort, det er masse farger, og det er sosialt.

Et godt eksempel på dette er Fortnite. Her kan du få venner, og du får en belønning med en gang du gjør noe bra.

Men når du gamer, sitter du mye stille og ofte alene selv om du er sosial på nettet. At du er flink sosial på nett, betyr ikke at du blir flink sosial når du ikke er på nett.

Jeg gamet masse

Vi trenger en balanse i hvordan vi lever livet vårt. Sitter vi bare og gamer, går vi glipp av noe. Men gamer vi aldri, går vi også glipp av noe.

Da jeg var på din alder, gamet jeg masse. Jeg merket at jeg gikk glipp av ting vennene mine gjorde. Men jeg hadde gode venner som fortsatte å invitere meg selv om jeg ofte sa nei.

De gangene jeg ble med dem, ble de veldig glade.

Ikke slutt å spørre

Så for å gi deg et konkret svar: Ikke slutt å spørre om vennen din vil være med på ting. Og ikke få dårlig samvittighet hvis du vil gjøre noe annet enn å være med vennen din og game.

Du må selv bestemme hva du vil gjøre.

Og en siste ting – foreldrene til vennen din bør kanskje bli flinkere til å begrense hvor mye tid vennen din får lov til å spille.

Barn skal få spille, men de skal også være ute og leke.

Lykke til!

Hilsen Helsebror