Oppgaver: Sommerferie på månen

Er du lei av å bare reise på ferie i Norge? Hva med å dra til Månen neste sommerferie?(Foto: NASA/NTB )

Vi har laget noen oppgaver som klassen kan jobbe med etter å ha hørt podkast-episoden «Sommerferie på månen» fra Forklart Junior.

Husker du?

1. 1I hvilket år ble Neil Armstrong det første mennesket på Månen?
  2. 2Hvem eier Månen?
  3. 3Hvor mange kilometer er det fra Jorden til Månen?
  4. 4Hvordan er tyngdekraften på Månen sammenlignet med på Jorden?
  5. 5Hva står ufo for?

Mannskapet på romskipet Apollo 11 før avreisen til Månen. Niel Armstrong er mannen til venstre på bildet.(Foto: NASA/NTB )

Brev fra Månen

1. 1Se for deg at du har reist til Månen med klassen din. Skriv et brev til en i familien din, og fortell om hvordan det er der!
  2. 2Siden familien din ikke har vært på Månen, er det lov å bruke fantasien og finne på ting som kunne ha skjedd.

Finnes det romvesener der ute? Og flyr de rundt i flyvende tallerkener? (Foto: Shutterstock/NTB )

Lag ditt eget ufo-spill

1. 1Hvis du skulle laget et ufo-spill, hvordan skulle det sett ut? Nedenfor kan du lage et eget forslag!
Alle illustrasjoner i oppgaven er hentet fra Shutterstock sier: Trykk på denne knappen for å finne delene til UFO-spillet.
Eivind Mørk,
Ragnhild Telise Kristoffersen