– Vi ber hver dag

Fire gutter lener seg ut av et vindu som er åpent og rundt dem er en brun vegg.

Casper, Fredrik, Lars og Jonathan er på påskeleir sammen.(Foto: Lena Lislevand )

Bordvers og ostepop i nesen – bli med Jonathan (12) fra Vennesla på påskeleir!

1. Påskeleir

På Skogtun leirsted i Marnadal ligger to trehus ved et vann med trær og skog rundt. I det brune huset er det firemannsrom med køyesenger. I det hvite huset er det kantine og store rom for aktiviteter og leker.

– Det morsomste på leir er å være sammen med dem jeg kjenner, sier Jonathan.

Nå er han på påskeleir med Acta Agder sammen med over 50 barn fra 4.- til 7.-klasse. Han har vært på leir tre ganger tidligere. Denne gangen bor han på rom med Casper, Fredrik og Lars, som han kjenner fra før.

En gjeng med gutter tar av seg klær og binder dem sammen i en lang rekke.

I sporleken skal de lage en så lang rekke med ting som mulig med det de har på seg. Det svir å gå barbent!(Foto: Lena Lislevand )

2. Ostepop i nesen

Nå er det sporlek: en konkurranse med åtte aktivitetsposter.

Alle kler på seg boblejakke og luer og løper ut på parkeringsplassen mellom husene. Jonathan og romkameratene kommer på lag med to gutter fra et annet rom.

De stiller seg i ring for å finne ut av hva de skal ha som lagnavn.

– Kebabfamilien! foreslår noen.

– Nei, kebabslekten!

– Eggeskall i nesen! sier en annen.

– Ostepop i nesen!

– Hvem stemmer for det siste? sier Jonathan høyt.

Fire stykker rekker opp hånden. Det er over halvparten, så da er det bestemt: Laget skal hete Ostepop i nesen.

– Akkurat som i fjor! sier Jonathan.

Ostepop i nesen klarer seg bra i sporleken. Så er det tid for lunsj.

Mange ungdommer sitter ved et bord og spiser.

3. Synger for maten

Alle skravler i munnen på hverandre mens venter på å få spise baguetter med syltetøy og ost. Det er så høy lyd i rommet at de nesten ikke klarer å høre hverandre.

– Shhh! Hvis vi er stille, får vi begynne, sier Casper.

Det blir faktisk stille. Men før de får spise, må de synge for maten.

«Å, du som metter liten fugl, velsign vår mat, o gud. Ameeen», synger alle, før de spretter opp for å hente seg mat.

Hjemme hos Jonathan synger de også før maten. For familien hans er det en del av det å være kristen.

Mange ung mennesker står inne i et stort rom og flere av dem holder hendene til siden.

4. Samling

Etter lunsj er det samling. Alle sitter i den store salen og ser på en film om kristne i Bangladesh. Etterpå er det quiz. Jonathan svarer riktig på alle spørsmålene.

I filmen lærer de at mange av klærne vi bruker, blir laget i Bangladesh. Barna sjekker lappene i klærne sine. Mange finner lapper der det står «Made in Bangladesh».

Også Jonathans genser er laget i Bangladesh.

– Det er jo litt rart at et så fattig land lager så mange av klærne våre, sier han.

De samler inn penger til fattige i Bangladesh, slik at de fattige får gå på skole og søndagsskole.

Jonathan har fått med seg penger hjemmefra. Han går sammen med de andre opp til leirlederen og putter pengene i innsamlingsbollen.

Etterpå ber de sammen.

En ung gutt med kort, mørkt hår sitter på en lilla stol, snur seg, smiler og ser inn i kamera.

5. Feirer påske

Jonathan tror at han feirer påske ganske likt som dem som ikke er kristne.

– Ja, for de som ikke er kristne, feirer jo også påske. De vil også ha egg og godteri! ler han.

Han går i kirken i påsken, men det er ikke noe spesielt. Jonathan går nemlig i kirken hver søndag og noen ganger på fredager. Han ber hver dag og leser ofte i Bibelen. Han synes det beste med å være kristen er høytidene og at han har noen å be til.

– Og så er nesten alle der vi bor, kristne, legger han til.

Tuva Hilton