Mye konkurranse kan få barn til å slutte

Et bilde tatt fra bakken på en fotballbane hvor du ser bena på barn som løper mellom kjegler med og sparker en ball.

Det er mer konkurranse nå enn før for barn som driver med idrett, mener forskere. Det kan være dumt for noen.

Omkring halvparten av norske ungdommer driver med en fritidsaktivitet. Det viser en rapport fra Ungdata fra i fjor. Det er færre enn før.

Hvorfor slutter barn og unge med idrett?

En stor grunn er at det er mer konkurranser og større krav om å prestere. Det mener den svenske forskeren Magnus Kilger, som har undersøkt dette. Det skriver nettsiden Ung Forskning.

Den tøffe konkurransen passer ikke for alle, mener Kilger.

Han sier det også er høyere krav om å være med på alle treninger og holde seg på nivå med laget. Mange slutter med idrett fordi de ikke har tid til å være med på alt og blir hengende etter, sier han.

Kari Mette Hole