Hva skjedde med MGPjr?

En gutt med krøllete hår og blå jakke holder en rød plakett i hendene over hodet og jubler og han står på en scene sammen med andre barn som jubler.

Dette er fra siste gang det var MGPjr.(Foto: NRK )

Mange synes det er dumt MGPjr ble borte. Kommer det tilbake?

I over 20 år har barn meldt seg på, sett og heiet på MGPjr. Stjerner som Marcus og Martinus, Sval og Nicolay Ramm ble kjent i sangkonkurransen.

Men etter at William vant med «Tusen tanker» for to år siden, ble MGPjr plutselig borte. Det er synd, synes William (15).

– Jeg tror mange barn savner programmet. De som har hatt lyst til å melde seg på, er blitt skuffet. Det som har vært ekstra fint med MGPjr, er at barna selv lager musikken, sier han.

En gutt med krøllete hår og blå college-jakke står på en scene og synger og det er dansere ved siden av ham og blå lys på scenen.

– Det var en helt sinnssyk opplevelse! sier William om hvordan det var å stå på scenen i Telenor Arena.(Foto: NRK )

Drøm i oppfyllelse

William fulgte selv med på MGPjr hvert år og prøvde å melde seg på en gang tidligere.

Hva har MGPjr betydd for deg?

– Å få være med var en stor drøm som gikk i oppfyllelse. Jeg fikk muligheten til å reise rundt i Norge, spille konserter og møte nye mennesker. Nå får jeg drive med musikk, som jeg elsker, sier han.

En gutt med rød collegejakke står i midten av mange dansere på en stor scene med mange unge publikummere som løfter henda i været foran.

MGPjr har inspirert William til å skrive flere sanger. Her sang han på Norway Cup. (Foto: Privat )

Synes det er dumt

Flere barn har kontaktet oss i Aftenposten Junior og sagt at de savner MGPjr.

– Jeg synes det er dumt at det ikke har vært det på to år, fordi det er et så bra program, sier Leon William (10) fra Fredrikstad.

Hvorfor liker du MGPjr?

– Det er kule sanger, det er gøy, og ikke minst er det spennende når det skal kåres en vinner.

Leon William har drømt om å bli med selv og vil kanskje melde seg på i fremtiden – hvis det kommer tilbake.

Hva vil du si til dem som jobber i NRK?

Leon William (10) (Foto: privat) En gutt med lyst hår og grønn genser som smiler bredt. sier: Jeg synes de burde lage et program der barn som er gode til å synge, kan melde seg på. Det er veldig spennende å følge med, velge en favoritt og heie. Og det er viktig å huske på at mange barn drømmer om å være med.

Vet ikke om det kommer tilbake

NRK Super sier at de jobber med å endre programmet, fordi barn ikke ser på TV på samme måte som før, forklarer Cathrine Irgens Nilsen. Hun er en av sjefene i NRK Super.

Mange barn elsker MGPjr. Hvorfor hadde dere ikke noe nytt klart før dere sluttet med det?

Cathrine Irgens Nilsen (Foto: Ole Kaland, NRK) Nærbilde av en dame med langt lyst hår og prikkete bluse. sier: Uviklingen av det nye MGPjr har tatt mer tid enn vi først trodde. Vi håper til gjengjeld at vi kan komme opp med noe nytt og skikkelig bra!

Kommer MGPjr tilbake?

– Vi har ikke et konkret svar nå på om det blir noe av eller ikke.

Når vil det komme i så fall?

– Det kjedelige svaret er at vi ikke har noe informasjon om dette ennå, sier hun.

Leon William synes det er skuffende.

– Jeg synes det er veldig dumt at NRK ikke skjønner at barn er glade i programmet. Det er rart at NRK trenger å lage et helt nytt program av MGPjr når det allerede er så bra! sier han.

To gutter som ligner på hverandre og smiler bredt holder en rød plakett det står MGP junior på sammen og det står en jente med langt hår sammen med dem og smiler.

Marcus og Martinus Gunnarsen vant MGPjr da de var 10 år gamle. Her sammen med Sval, som vant året før.(Foto: Håkon Mosvold Larsen, NTB )

MGPjr

• Sangkonkurranse for barn mellom 8 til 15 år