Vinnerne av leserinnlegg-konkurransen

Ailo og Elle Marja har skrevet vinnerbidraget. (Foto: Foto: Heli Korhonen og Espen Våg (Montasje: Aftenposten Junior) )

Flere hundre elever sendte inn sin mening til oss. Nå har vi kåret en vinner.

Stort engasjement

Før kommunevalget inviterte vi i Aftenposten Junior skole og Salaby dere elever til å skrive leserinnlegg til oss. Leserinnleggene handlet om ting dere mente politikerne i deres kommuner burde få vite om.

Vi fikk inn mange kjempefine leserinnlegg, om alt fra solcellepanel til dyre fritidsaktiviteter.

Mari Midtstigen, redaktør i Aftenposten Junior, er imponert over alle de gode leserinnleggene som har blitt sendt inn.(Foto: Eivind Mørk )

Vinneren

Vinneren av konkurransen er Ailo og Elle Marja. De går i 6. klasse ved Billefjord sjøsamiske oppvekstsenter.

Ailo og Elle Marja skriver at svømmebassenget på skolen står tomt, og at de ikke får den svømmeopplæringen de skulle hatt.

Juryen mener at dette leserinnlegget tar opp et viktig tema for barn i Norge. Mange steder i landet står svømmebassenger tomme, og barna får ikke den opplæringen de har rett til. Ailo og Elle Marja argumenterer godt for sin mening i teksten.

To andre gode leserinnlegg

I tillegg til vinnerbidraget ønsker vi å løfte frem to innlegg som juryen mener er spesielt gode.

Mila, som går på Tunballen skole, ønsker seg et gangfelt ved et busstopp, så elever og andre trygt kan krysse veien.

I tillegg har Irene fra Sula kommune skrevet om noe mange elever er opptatt av, nemlig lekser.

Mari Midtstigen