Han var hemmelig agent: – Jeg var redd noen ganger

En mann med lyst hår og mørk genser sitter på en stenblokk utenfor et bygg med mange vinduer og holder en notisbok i hendene.

Anders Rasch-Olsen har sagt nei til de fleste journalister. Men han ville snakke med Aftenposten Junior om fortiden som hemmelig agent. (Foto: Dan P. Neegaard, Aftenposten )

Anders Rasch-Olsen kunne ikke fortelle noen hva han gjorde på jobb. Han var nemlig ute på hemmelige oppdrag.

Du har kanskje sett hemmelige agenter i film eller spill? De finnes faktisk på ekte. Anders Rasch-Olsen var en av dem.

Hva gjør en hemmelig agent?

– Du har et oppdrag hvor du prøver å få tak i informasjon om noe. Det kan være om hva som skjer et sted, eller hvem som holder på med forskjellige skumle ting, forteller Rasch-Olsen til Junior-journalistene Olivia og Nawal.

En jente med stort mørkt hår og en jente med rødt hår leker med mikrofonene som står på et bord det står politihuset i Oslo på og en mann står i bakgrunnen og ser på.

Olivia og Nawal går i 5. klasse og bor i Oslo. De møtte den tidligere hemmelige agenten på Politihuset i Oslo. – Dere hadde veldig fine spørsmål. Og litt vanskelige også, sa Anders Rasch-Olsen etterpå.(Foto: Dan P. Neegaard, Aftenposten )

Var agent i utlandet

Vi møter ham på Politihuset i Oslo. Rasch-Olsen jobber i dag i politiet.

Men for noen år siden var han hemmelig agent for Norge i land som Irak, Afghanistan og Sudan.

Informasjonen han samlet inn, ble brukt for å beskytte norske militære i utlandet, forklarer han.

– Hvis vi vet om grupper som ønsker å skade norske soldater, så prøver vi å få tak i informasjon som kan hjelpe oss sånn at vi kan unngå at det blir gjort noe mot norske soldater, sier han.

En mann med mørk genser sitter på en stenblokk utenfor en stor bygning og kikker ned i den røde notisboken sin.

Som hemmelig agent handlet jobben til Anders Rasch-Olsen mye om å få folk til å stole på ham og fortelle ham ting.(Foto: Dan P. Neegaard, Aftenposten )

Ikke som på film

Noen ganger måtte agenten prøve å bli litt venn med folk som egentlig er fiender, for å få dem til å fortelle ting til ham. Hvis han ble avslørt, kunne det være veldig farlig.

Ble du mye redd?

– Jeg var redd noen ganger. Men som regel er du godt forberedt når du går inn i en situasjon. Du er forberedt på mye som kan skje, sier han.

Følte du deg litt kul, som en spion på film?

– Nei, det er ikke akkurat som på TV eller film. Der er det mye skyting og action.

Kunne ikke si hvor han var

Oppdragene Rasch-Olsen ble sendt på, kunne være på farlige steder. Han måtte ofte ha våpen på seg.

Måtte du lyve til kona og barna dine om hva du gjorde?

– Nei, jeg løy ikke. Jeg kunne si hvor jeg var, men akkurat hva jeg holdt på med, pratet jeg ikke om.

En jente med rødt hår og en jente med stort mørkt hår sitter på hver sin side av et bord og ser mot mannen i mørk genser som sitter i midten.

Anders Rasch-Olsen synes Junior-journalistene stilte tøffe spørsmål. (Foto: Dan P. Neegaard, Aftenposten )

Ble plukket ut

Hvordan blir man egentlig hemmelig agent? Rasch-Olsen sier det var litt tilfeldig:

• Han jobbet i Forsvaret og var godt trent i å kunne ta vare på seg selv.
  • Før det hadde han bakgrunn fra politiet, hvor han jobbet med å komme inn i ulike miljøer og få folk til å snakke med ham.

Den kombinasjonen gjorde at han ble plukket ut til å bli agent.

Jakter på kriminelle

I dag jobber Rasch-Olsen i politiet i Oslo. Men jobben går ut på mye av det samme, sier han.

– Vi er ute og skaffer informasjon om hva de kriminelle holder på med. Ut fra det lager vi aksjoner for å få tatt kriminelle som vi mener er et problem for Oslo.

Anders Rasch-Olsen

• Tidligere hemmelig agent i utlandet for en norsk spionorganisasjon som heter E14.
  • I en ny bok forteller han om fortiden som agent.
  • Nå jobber han som leder for en avdeling i politiet i Oslo.
Kari Mette Hole