Ber verdensledere høre på barn

Barn over hele verden har flere ganger demonstrert for klimaet. Disse barna demonstrerte foran Stortinget i Oslo i fjor.(Foto: NTB Scanpix )

Klimaendringer truer Jordens fremtid. Nå krever eksperter at politikere hører mer på barn.

Barn over hele verden skulket skolen i 2019 for å streike for klimaet. De vil at politikerne skal gjøre mer for å stoppe klimaendringene.

– For at Jorden ikke skal bli varmere, må vi endre måten vi lever på, sier Camilla Viken.

Hun er sjef i Unicef Norge.

De har laget en rapport sammen med flere andre organisasjoner. Den handler om fremtiden til barn i verden. Og der kommer det frem at Jordens fremtid trues av klimaendringer.

Camilla Viken (Foto: NTB scanpix) sier: Vi oppfordrer ledere i hele verden til å høre på barn. Det er jo barna som skal bo på planeten vår i fremtiden.

Barn må bli hørt

For å gjøre noe med dette foreslår de 40 ekspertene som har laget rapporten, å gi barn mer makt.

– Vi oppfordrer ledere i hele verden til å høre på barn. Det er jo barna som skal bo på planeten vår i fremtiden. Da må deres meninger bli hørt, sier Viken.

Hun foreslår blant annet at barn kan være med når politikerne skal lage nye klima-lover.

– Vi krever at politikere i alle land gjør det lettere for barn å delta. For eksempel kan de lage grupper med barn og ungdom som gir råd til politikerne. Barn har faktisk rett til å være med på å bestemme i saker som påvirker dem. Klimaendringer er et eksempel på det, sier Viken.

Velkomne til kontoret

Etter at Greta Thunberg begynte å streike for klimaet, har millioner av barn over hele verden gjort det samme.

Dette engasjementet har endret hvordan vi snakker om klima i Norge, mener klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn.

– Barn og unge har en viktig stemme i klimasaken, og de skal lyttes til. Jeg får ofte besøk av barne- og ungdomsorganisasjoner på kontoret mitt, og de er velkomne hit, skriver han i en e-post til Aftenposten Junior.

Klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn mener at barn har en viktig stemme i klimasaken. (Foto: Terje Pedersen )

Likevel har regjeringen ingen planer om å lage en egen barne- og ungdomsgruppe som kan gi råd til politikerne.

– Men regjeringen involverer barn og unge i utviklingen av klimapolitikken, både gjennom møter, ved å sende forslag på høring og konkret be om innspill fra barn og unge, skriver han.

«En fremtid for verdens barn?»

• En rapport laget av Verdens helseorganisasjon, Unicef og medisin-bladet The Lancet står bak rapporten.
  • 40 eksperter på barn og unges helse har laget rapporten.
  • Rapporten har to lister. Den ene handler om CO2-utslipp (en usynlig gass som blant annet kommer fra biler, fly og fabrikker). Den andre listen handler om barns sjanser for et godt liv.

Slik kan du engasjere deg i klimasaken

1. Snakk om klimaet i elevråd på skolen
  2. Bli med i miljøorganisasjoner
  3. Skriv brev til politikere
  4. Skriv leserinnlegg i aviser

Kilde: Unicef

Høsten 2020 begynte Greta Thunberg på skolen igjen. Da hadde hun streiket for klimaet i ett år.

Synne Søhoel Drageset,
Elin Fjelldal