Spiste insekt for første gang: – Det smakte popcorn

Lina Rebekka, Sofie, Vanessa og Gina Kristine trekker seg unna da de får se melbillene. (Foto: Stig B. Hansen )

Mennesker kan spise melbiller, sier EU. Forskere tror vi vil spise mer av det i fremtiden

For oss i Norge kan det kanskje virke veldig rart å spise insekter. Men det er mer normalt enn du tror.

To milliarder mennesker spiser nemlig insekter. De spises i over 140 land. Mange av landene ligger i Asia, Afrika og Sør-Amerika, ifølge en oversikt fra FN.

Melbillen ble nylig godkjent som trygg mat av EU. Melbillen er det første insektet som blir det, skriver nyhetsbyrået NTB.

Er dette noe du hadde hatt lyst til å smake?(Foto: Stig B. Hansen )

Insektpizza

Bjørg-Siri Albertsen er selvutnevnt billesjef og grunnlegger av Larveskolen. Hun gir undervisning om insekter som mat.

Insekter bør bli mer normalt å spise i Norge, mener Albertsen. Selv spiser hun det i tacoen og på pizza – i tillegg som snacks.

– Det er billig, proteinrikt og bra for klimaet, sier hun til Aftenposten.

Melbillen kan spises både når den er larve ...(Foto: Stig B. Hansen )

... og som en mer knasende bille.(Foto: Stig B. Hansen )

Matvaner i Norge

• 27 prosent er villig til å spise insekter.
  • 46 prosent er villig til å spise alger.
  • 30 prosent ønsker å kutte spise mindre kjøtt.
  • 3 prosent er vegetarianere.

Kilder: Annechen Bahr Bugge & Alexander Schjøll (2021), Fattigmenn, tilslørte bondepiker og rike riddere, Ipsos spisefakta 2020.

Barna likte det

Hun var med da en klasse fra Veienmarka ungdomsskole i Hønefoss testet melbiller for Aftenposten.

– Det er ekkelt! Skal vi spise det der? sa de da de fikk se hva de skulle smake på. Men noen av ungdommene fikk seg en overraskelse.

De likte melbillene. Enkelte mente at det smakte som popcorn, andre sammenlignet det med potetchips.

Vanessa (14) [Foto: Stig B. Hansen] sier: – Før har jeg bare sett på larver som noe ekkelt fra matsøppel. Men det smakte imponerende godt. Litt som mel? Eller som chips? Jeg spiste én, og så ville jeg ha flere. Jeg kunne nok spist det igjen. Kanskje laget det hjemme også?
Emil (14) [Foto: Stig B. Hansen] sier: – Her er det muligheter til å tjene masse penger! Jeg synes det smakte popcorn og tenker at dette kan puttes i sjokolade eller i nye matretter. Jeg synes vi skal starte en larvefarm, produsere masse larver og tjene milliarder på nye oppskrifter.
Kristian (14) [Foto: Stig B. Hansen] sier: – Akkurat de små larvene vi spiste, synes jeg smakte som saltstenger – uten salt! Så egentlig bare som brødpinner. Jeg kommer nok til å holde meg til kjøtt, men jeg kunne spist det igjen. Jeg tror man må gjøre «foreldretrikset» for å få folk til å spise mer larver. Altså gjemme det i maten.
Gina Kristine (13) [Foto: Stig B. Hansen] sier: – Jeg synes tanken på å spise larver var verre enn å gjøre det. Da jeg først fikk det i munnen, smakte det som innsiden av popcorn. Egentlig smaker det ikke så veldig spesielt. Jeg tror det i fremtiden kan fungere som mat.

Insekter som mat

• 2 milliarder mennesker spiser insekter.
  • 92 prosent av spiselige insekter fanges i naturen.
  • 236 spiselige insekter ble undersøkt i 2013, og man fant at de inneholder mye som er sunt for mennesker.
  • 140 land har insekter som en naturlig del av kulturen og kostholdet.
  • 1900 ulike insekter er blitt brukt som mat.

Kilder: Fao-rapport om spiselige insekter (2013), Fao-rapport m spiselige insekter i lys av matsikkerhet (2021).

Svinekjøtt er det mest spiste kjøttet i verden.Kilde: FN

Lag en pizza med insekter

Forskere tror vi vil spise mer insekter i fremtiden. Hvis du skulle laget din egen insektpizza, hvilke insekter ville du brukt? Nedenfor kan du lage ditt eget forslag!

Alle illustrasjoner i oppgaven er hentet fra Shutterstock sier: Trykk på denne knappen for å finne ingredienser til pizzaen.
Mari Aftret Mørtvedt,
Sindre Trygsland