Du må logge inn før du kan kose deg med denne artikkelen.

Vil du vite mer om Aftenposten Junior skole?

Les mer om tjenesten her.

Spør eksperten

Hvordan får jeg nye venner?

Hei!

Jeg skal skifte skole. Hvordan kan jeg få nye venner?

Hilsen Ellinor (7)

• Spør eksperten
  • Aftenposten Junior
  • Boks 1178 Sentrum
  • 0107 Oslo
Psykolog

Maria Østhassel

– Har du noen negative tanker som ikke vil slippe? Eller vonde følelser, som ikke går bort? Du kan spørre meg om det du lurer på, om dine tanker, følelser og forhold til andre.

Hei, Ellinor

Nye opplevelser, som å bytte skole, kan føles litt skummelt på forhånd. Men det kan også bli en fin og spennende opplevelse. Og det er helt normalt å bekymre seg litt for dette med vennskap.

Noe til felles

Visste du at mange voksne også gjør det? Du vil nok ganske fort legge merke til hvem i klassen du kunne tenke deg å bli bedre kjent med. Det kan være én person eller en gjeng du legger merke til. Ofte finner vi noen vi har noe til felles med.

Still spørsmål

Du kan gjøre deg synlig for dem ved å gå og spørre dem hva de gjør. Vi mennesker liker å føle oss sett og lagt merke til. Det kan være fint å stille mange spørsmål og få andre til å fortelle om seg selv. Spørsmål som:

• Hva liker du å drive på med?
  • Liker du å game?
  • Hva pleier du å gjøre i friminuttene her?
  • Er du glad i dyr?

Gode venner?

Dette kan ofte bli begynnelsen på samtaler hvor dere får lære mer om hverandre og merker om dere kunne passet som gode venner. Og dersom du merker at det er ting du liker ved personen, kan du gjerne fortelle det også.

Lykke til!

Maria