– Jeg synes ofte jeg ser litt rar ut på bilder

En dame i blå skjorte og med cowboyhatt på hodet smiler.

Her har Erna Solberg på seg cowboy-hatt. (Foto: Javad Parsa, NTB )

Politikerne gjør mye rart for å vinne stemmer når det er valg. Da kan det bli noen skikkelig morsomme bilder.

– Jeg synes ofte at jeg ser litt rar ut på bilder. Men jeg er så vant til å se meg selv i avisen at jeg ikke lenger bryr meg om det, sier statsminister Erna Solberg til Aftenposten Junior.

Rare situasjoner

Statsministeren er blant dem det blir tatt flest bilder av i Norge. Noen ganger kan bildene som tas av henne og andre politikere, bli morsomme.

Solberg husker spesielt ett bilde som ble tatt av henne:

Statsminister Erna Solberg (Foto: Marit Hommedal/NTB) En dame peker mot fotografen som tar bildet av henne. sier: – Vi politikere er mye på reise, og da kommer vi ofte i situasjoner der det skjer rare ting. Ofte blir det tatt bilder. Én gang ble jeg for eksempel kysset av en sjøløve på Akvariet i Bergen.

– Det var ikke planlagt, men det var ganske gøy! fortsetter hun.

En sjøløve kysser statsminister Erna Solberg.

VÅTT KYSS: Her ble statsminister Erna Solberg kysset av en sjøløve i Bergen før forrige stortingsvalg. (Foto: Marit Hommedal / NTB )

Vil på TV og i avisene

Før store valg er det spesielt mange artige bilder av politikere. Da driver de med noe som heter valgkamp. I denne perioden prøver politikerne å overbevise velgere om å stemme på dem.

– For å nå ut med det de mener, er de avhengig av å komme i avisen eller på TV, sier Odd Inge Aas.

Han skriver om valget for Aftenposten.

Odd Inge Aas (Foto: Aftenposten) En mann i rød genser smiler mot fotografen. sier: – Fotografene synes ofte at bildene blir veldig kjedelige hvis politikerne bare står rett opp ned og smiler. Derfor gjør politikerne en del rare ting så de skal bli tatt bilde av.

På den måten blir de intervjuet og får sagt det de vil si til velgerne.

– Noen synes det er gøy

Solberg sier selv at hun ikke bryr seg om at hun noen ganger ser litt rar ut. Aas sier at det er forskjell på politikerne og hvordan de synes det er å stille opp på spesielle og rare ting.

– Noen synes det er veldig gøy med sånne bilder, mens andre synes det er teit og stress, sier han.

Her kan du se flere morsomme bilder av norske politikere:

En mann kjører gokart med en stor svart hjelm på hodet.

SUPER MARIO STØRE: Jonas Gahr Støre stilte nylig opp og kjørte gokart under årets valgkamp. (Foto: Gisle Oddstad, VG )

En mann i rød skjorte gjemmer seg bak et tre.

GJEMSEL: På dette bildet gjemmer Jonas Gahr Støre seg bak et tre som heter «Jonas-treet».(Foto: Jon Olav Nesvold, NTB )

En mann er hos frisøren. Håret hans står i alle retninger.

HEI SVEIS: Kulturminister Abid Raja stilte med denne sveisen da frisørene åpnet igjen etter strenge koronaregler i fjor.(Foto: Terje Pedersen, NTB )

SJEKK DENNE: Trygve Slagsvold Vedum er leder for Senterpartiet. Her viser han frem en stor krabbe.(Foto: Berit Roald, NTB )

Stortingsvalg 2021

• Mandag 13. september skal det velges nye stortingsrepresentanter i Norge.
  • Da kan Norge få en ny statsminister.
  • De som blir valgt, skal jobbe på Stortinget i de neste fire årene.

Redd Barna arrangerer et eget valg for barn. Denne uken kan elever fra 5. til 10. klasse stemme. Kilde: Redd Barna

Sindre Trygsland