Stortingsvalget 2021: Disse sakene er mange uenige om

Ulv, olje, innvandring og skatt er blant de store temaene i valget.(Foto: Shutterstock, NTB )

I høst skal Norge velge hvem som skal bestemme i landet. Disse sakene kan få mye å si for hvem som vinner.

Aftenposten Junior har valgt ut fem saker som kan få mye å si i årets valg. Mange av dem er blitt diskutert i mange år.

Olje og gass

Klimaet er en kjempestor sak. Spesielt etter at FNs klimarapport nylig ble gitt ut. Den fortalte at mennesker må ta bedre vare på kloden.

En oljeplattform står midt uti sjøen.

Ekofisk er et av de norske oljefeltene. Det ligger i Nordsjøen mellom Norge og Storbritannia. (Foto: Carina Johansen, NTB )

I Norge er den store klimasaken om vi skal fortsette å lete etter olje og gass eller ikke.

Birgitte Iversen (Foto: Annette Larsen) sier: Partiene er uenige om hvor lenge Norge skal fortsette å pumpe opp olje og gass. Og om man skal fortsette å lete etter nye områder med olje og gass eller la det være

Hun er journalist i Aftenposten og jobber mye med politikk.

Skatt

Skatt er penger hver enkelt må betale til staten. Alle må betale skatt på lønnen de tjener. Man må også betale skatt hvis man eier et hus eller har mye penger i banken.

– Partiene er uenige i hvor mye skatt man skal betale, og hva man skal betale skatt for, sier Iversen og fortsetter:

– De som vil ha mer skatt (partiene på venstresiden), mener de rikeste må betale mer slik at det kan bli mer penger til flere skoler og sykehus. De som vil ha mindre skatt (partiene på høyresiden), sier det kan føre til at færre vil starte bedrifter i Norge, og at det blir færre jobber. De mener at folk må få beholde mer av pengene de selv har tjent.

En person holder flere 200-lapper og en 100-lapp.

I Norge må man betale skatt for eksempel på det man tjener. De pengene skal Norge bruke på å gjøre landet bedre.(Foto: Gorm Kallestad, NTB )

Ulv

Bør ulven være fredet eller ikke? Det spørsmålet er det blitt kranglet om i mange år. Ulven er ett av Norges fire store, fredede rovdyr. De andre er bjørn, jerv og gaupe.

– Partiene er uenige om hvor mange ulver vi skal ha i Norge. Ulven dreper og spiser sauer. De som bor der det er mye ulv, er derfor redd for dyrene sine. Men alt i alt er det så få ulver i Norge at den er fredet. Noen partier sier ja til å skyte flere ulver enn i dag. Noen mener vi bør jobbe for å få mye mer ulv enn vi har nå, sier Iversen.

En ulv står i skogen med tunga hengende ut av munnen.

Noen mener ulven bør fredes, andre mener det skal være lov å skyte mange ulver. Dette er en ulv fra en dyrepark.(Foto: Paul Kleiven, NTB )

Innvandring

Hvor mange mennesker bør få lov til å flytte til Norge fra andre land? Det er én av sakene nordmenn alltid har vært uenige om. Spesielt de politiske partiene på venstresiden, som Rødt og SV, mener Norge må slippe inn flere flyktninger.

– Andre partier vil at færre skal få komme hit og vil heller hjelpe flere flyktninger i nærheten av landet eller området de flyktet fra, sier Iversen.

En gruppe mennesker på flukt går over en togovergang.

Over 82 millioner mennesker i verden er på flukt. Mange av dem er på flukt i sitt eget land. (Foto: Shutterstock )

Skole

Mange ting diskuteres om skolen – blant annet SFO og AKS, gratis skolemat og karakterer.

– Noen vil at det skal være gratis SFO og AKS. Andre mener det bare bør bli gratis for dem som har dårlig råd, sier Iversen.

Hun forteller også at flere partier vil ha et gratis måltid på skolen. De som er uenige, mener pengene heller bør brukes på å utdanne flere lærere. En annen ting som diskuteres, er om elever bør ha karaktere, og hvor mye tid som skal brukes på hvert fag.

SFO-barn som leker.(Foto: Gorm Kallestad, NTB )

Valget i Norge

• Mandag 13. september skal det velges nye ledere i Norge.
  • Da kan Norge få valgt en ny statsminister for første gang på åtte år.
  • De som blir valgt, skal styre i Norge i fire år.
Sindre Trygsland