Spør eksperten

– Jeg skal flytte og er skikkelig lei meg

Hei, Per Arthur!

Jeg skal flytte og må bytte skole. Det synes jeg er noe av det tristeste jeg har opplevd. Alle vennene mine ble overrasket da jeg sa det. Jeg er usikker på om de liker meg på den nye skolen? Jeg er spent, men også skikkelig lei meg. Hva skal jeg gjøre?

Hilsen jente (11)

• Spør eksperten
  • Aftenposten Junior
  • Boks 1178 Sentrum
  • 0107 Oslo
Helsesykepleier

Per Arthur Andersen

Er du lei deg, trist, glad eller forelsket? Jeg svarer blant annet på spørsmål om forelskelse, mobbing, seksualitet, kropp og forholdet til foreldrene dine.

Hei, kjære leser

Det er alltid vanskelig å skulle flytte til et nytt sted og forlate de vennene man føler seg trygg på. At du synes det er trist og kanskje også litt skummelt, er helt normalt.

Litt urettferdig

Kanskje du også føler det er litt urettferdig, at du kan oppleve å bli sint fordi du ikke får lov til å bestemme om det skal skje eller ikke. Men selv om forandringer er skumle og triste, kan de også være svært positive. Det åpner seg helt nye muligheter når vi flytter til et nytt sted.

Brev, chatte og ringe

Du kan utfordre deg selv på nye områder og få venner du kanskje aldri ville fått hvis flyttingen ikke skjedde. De gode vennene du har nå, kan du holde kontakt med selv om du flytter. Du kan skrive brev, chatte eller ringe. Kanskje du til og med kan besøke dem i ferien?

Lov å være lei seg

Du har lov til å være usikker og lei deg. Det er kanskje litt fint også? For det viser at du har klart å få det godt der du er nå, og da er det en god sjanse for at du kan få det godt på det nye stedet også. Men du er ikke alene i dette. Dine foreldre, og kanskje søsken, er med deg. Og skolen du kommer til, vil jobbe for å ta deg godt imot. Lærere, helsesykepleiere, alle som jobber der, vil at du skal ha det bra.

Snakk om det

Forandring er en del av livet. Noen forandringer har vi kontroll over, andre ikke. Men selv om forandringen kan oppleves som negativ i starten, så kan det alltid oppstå noe positivt. Og husk, du må ikke være redd for å snakke med foreldre eller en voksen på skolen om at det er vanskelig.

Hilsen Per Arthur

Per Arthur Andersen