Eselet Jakobsen er kjendis i bygda

To gutter og en jente sitter på et esel.

Søskenflokken rir vanligvis bare én og én. (Foto: Privat )

Denne søskenflokken rir noen ganger fra skolen. På et esel.

Den aller første rideturen tok Aage da han startet i første klasse. Etterpå har også Amund og Vilje gjort det samme.

– Jakobsen står ved busstoppet når vi skal til Supertante etter skolen, forklarer Amund.

Supertante er navnet søsknene bruker på Evy, tanten til moren deres. Ofte drar de dit etter skolen. Først tar de bussen et stykke, og så tar Jakobsen over jobben.

Ansiktet til et brunt esel med store, lange ører som står oppover.

Jakobsen er vanligvis ganske sta og går ikke mye frivillig på tur. Men han er alltid villig til å hente søsknene på busstoppet.(Foto: Privat )

Et lite uhell

Ingen av søsknene er redde for å ri på Jakobsen. Selv om Aage én gang hadde et uhell.

Det skjedde da Supertante red på en hest og Aage skulle ri helt alene på Jakobsen for første gang.

– Jeg hadde nesten klart å komme helt frem uten noen skade. Men så datt jeg ned på grusen, sier Aage.

Da ble han hengende fast og dratt litt bortover av Jakobsen.

– Men det gikk helt fint, forklarer Aage.

En gutt med hjelm og blå sekk rir på et brunt esel.

Aage er nå vant til å ri Jakobsen helt alene. (Foto: Privat )

Kjendiseselet

Mange av vennene til søsknene synes det ser spennende ut å ri på Jakobsen.

– De kan jo synes det er litt urettferdig at vi får sitte på, sier Aage.

I Leksvik i Trøndelag vet de aller fleste hvem Jakobsen er, og mange kommer for å hilse på. Han er rett og slett blitt en slags kjendis.

Ragnhild Telise Kristoffersen