Travis Scott: Rykter tar av på internett

En seriøs rapper står på scenen i sort jakke og olabukse.

Rapstjernen Travis Scott sto på scenen da flere mennesker døde under en konsert i USA.(Foto: Amy Harris, Invision, NTB )

Det har dukket opp mange konspirasjonsteorier etter den tragiske Travis Scott-konserten. – 100 prosent sikker på at det ikke stemmer, sier norsk ekspert.

Ti mennesker mistet livet på festivalen Travis Scott arrangerte. Rapperen sto selv på scenen i hjembyen Houston i Texas da tragedien skjedde. Det ble kaos blant publikum, og flere ble klemt inn mot scenen og døde.

Rapperen er siden blitt saksøkt for milliarder av kroner.

Etter skandalekonserten har det også dukket opp mange rykter. I sosiale medier har det tatt av med innlegg som mener at det ikke var en ulykke.

I sosiale medier er dette blitt påstått om ulykken:

• Tragedien var en satanistisk ofring som var planlagt på forhånd
  • Noen av tilskuerne var forhekset da det skjedde
  • Scott ga ut en sang bare dager før konserten som het «Escape Plan» (rømningsplan på norsk). Noen tror at den handlet om det som kom til å skje på konserten.
  • Scott hadde på seg en T-skjorte under konserten med bilde av åtte mennesker. I starten var det åtte personer som ble bekreftet døde. Tallet ble etter hvert til ti.
Mange mennesker er samlet og står tett i tett og ser på en konsert.

Konserten til Travis Scott, som hadde tusenvis av tilskuere, endte i tragedie.(Foto: Jamaal Ellis, Houston Chronicle / NTB )

Fjerner videoer

Fredrik Sjaastad Næss (Foto: Privat) En blid mann smiler til kamera. sier: Jeg er 100 prosent sikker på at dette ikke stemmer, sier Fredrik Sjaastad Næss om konspirasjonsteoriene.

Han driver podkasten «Konspirasjonspodden». Næss sier det er bra at blant annet Tiktok har begynt å fjerne videoer om konspirasjonsteorier fra Travis Scott-konserten.

Konspirasjonsteorier starter gjerne ved at noen legger ut en video eller et innlegg på internett, forklarer Næss. Det kan være vanskelig å vite hva som er sant, og hva som bare er tull.

– Barn må nesten være litt agenter for å se forskjellen, sier Næss.

Sjekk dette

Han har følgende tips dersom du kommer over konspirasjonsteorier på internett:

– Dobbeltsjekk. Det kan hende at en kjent person sier det, men det er ikke nødvendigvis sant selv om personen er veldig populær. Sjekk gjerne om du finner den samme informasjonen andre steder.

Her er noen andre kjente konspirasjonsteorier:

• At tidenes første tur til Månen egentlig ikke skjedde
To menn i romdrakt planter et amerikansk flagg på månen.

Bilde av de første menneskene på månen.(Foto: NASA )

• At skipet Titanic ble byttet ut like før katastrofeturen, så det var et annet skip som sank
Et stort skip med fire piper kjører bortover på vannet.

Titanic.(Foto: AP )

• At Jorden egentlig er flat
Et bilde av jordkloden tatt i verdensrommet.

Jordkloden.(Foto: NASA )

• QAnon: Handler om at noen av politikerne i USA er et nettverk av onde mennesker
En mann utkledd og med lue med horn holder en plakat.

En som støtter QAnon.(Foto: Cheney Orr / X07148 )

Kjæresten til Travis Scott er realitystjernen Kylie Jenner. De to har også et barn sammen.

En ung kvinne i glitrende kjole viser seg frem for fotografene.

Kylie Jenner (24)(Foto: Evan Agostini, Invision / NTB )

Sindre Trygsland