La barn ha dyr hjemme!

En jente med rosa genser og brunt hår holder et marsvin i armene.

Dette innlegget er skrevet av klasse 4B på Åsen skole i Lørenskog.

Det finnes mange unnskyldninger som foreldre kan bruke mot å la barnet sitt ha kjæledyr. Men vil ikke alle mammaer og pappaer at barnet deres skal ha det bra?

Barn kan lære mye av å ha kjæledyr: medfølelse, sympati og hvordan dyr lever.

Fungerer mot ensomhet

Noen barn bor ikke sammen med søsken eller har et dårlig forhold til dem. Foreldre kommer sent hjem fra jobb eller er på reise. Da kan barn føle seg alene.

Barn kan ikke fortelle eller vise alt vi har på hjertet til foreldre, fordi voksne skjønner ikke alltid alt. Vi kan dele hemmelighetene våre med et kjæledyr, fordi det vil ikke fortelle hemmelighetene videre.

Det finnes barn som ikke har venner på skolen. Noen barn går heller ikke på fritidsaktiviteter. De kan bruke tiden sammen med kjæledyret sitt.

Finner løsninger

De som er imot kjæledyr, kan mene at allergi er en grunn. Da kan de ta en allergitest. Hvis det er allergi mot ett dyr, kan de ha et annet dyr.

Noen foreldre kan mene at dyremat, dyreseng og annet utstyr koster masse penger. Da kan jo barna bruke sine lommepenger til å kjøpe disse tingene billig på Finn. Man må ikke kjøpe nye ting hver gang.

Foreldrene trenger heller ikke å tenke på hvor familien skal gjøre av dyret når de reiser bort. Det er mange som tilbyr dyrepass, og det går an å ta med seg kjæledyret sitt på reisen.

Kristin Storrusten