Fritidsklubben er familien min

Dette er et Si ;D-innlegg. Meninger i teksten tilhører den som har skrevet teksten.

Alle barn burde ha et like bra sted å være på fritiden som meg. Sånn er det ikke. Det må vi gjøre noe med.

Fritidsklubben er viktig for oss som bruker den, fordi man trenger ikke å bekymre seg for å kjede seg. Når vi er på klubben, er det som å ha friminutt hele dagen. Du slutter å tenke på alt det vonde og begynner å tenke på alt det gode.

Da klubben måtte stenge på grunn av korona, så hadde vi ikke noe å gjøre. Jeg skjønte hvordan det er for dem som ikke har en klubb. Nå som klubben min har åpnet på nytt, kan jeg møte vennene mine igjen. Jeg har lest at i én av fem kommuner kan ikke barn det fordi de ikke har fritidsklubb.

– Trenger å forstå hvorfor

Klubb er like viktig som skole for mange barn som meg. Alle politikere i Norge trenger å forstå hvorfor.

På fritidsklubben kan man teste ut hva man syns er spennende, som foto, film og dans. Alle kan bli med. Hvis man er sulten, kan man få gratis mat her. Det er gøy å være med dem som jobber her, og de passer på at vi har det bra.

I ferien drar klubben på turer. De er så morsomme at om du hadde gått forbi oss, hadde du kanskje trodd at vi skulle til Månen. Å dra på ting som basseng betyr mye for oss, for vi skaper så fine minner sammen. Alle som ikke har noen planer i ferien, kan få oppleve kule ting.

Burde gjelde alle barn

Vi i juniorrådet på Trosterudklubben har hjulpet Redd Barna med å lage en rapport som viser hvorfor barn trenger fritidsklubber. Der står det at alle barn burde ha rett til å ha en fritidsklubb i sin kommune. Håper folk vil støtte dette.

På klubben kan vi gjøre hva vi vil, og lære masse om det vi vil. Vi barna vil være på klubben, og dere voksne burde ville at vi skal være der også.

Vi på Trosterudklubben er som en stor familie. Alle barn burde få retten til å ha en klubb-familie som meg.

Hilsen Lamija (10)

Hei!

Går du på en fritidsklubb du vil fortelle oss om? Eller skulle du ønske at en slik klubb fantes i ditt nærmiljø? Skriv til oss, og fortell oss om det post@aftenpostenjunior.no

Aftenposten Junior