Mange nordmenn er blitt «ranet» i et spill

«Axie Infinity» er et populært spill. Men nå er mange blitt «ranet» i spillet.(Foto: Axie Infinity )

Spillere er blitt «ranet» for mange milliarder av kroner i spillet «Axie Infinity». Hvordan skjedde det?

Mange hundre nordmenn skal ha blitt frarøvet kryptovaluta for til sammen 50 millioner kroner i spillet «Axie Infinity», tror Økokrim.

Her er det viktigste du må vite om det som har skjedd:

Hva slags spill er det?

«Axie Infinity» har en del likheter med superpopulære «Pokémon». Man skal eie små og søte monstre. De sender man i kamp mot monstrene til andre spillere.

Dette er noen av monstrene i spillet.(Foto: Axie Infinity )

– «Axie Infinity» spilles for tiden av rundt en halv million, forklarer Aftenposten-journalist Per Kristian Bjørkeng.

Det er blant andre en nordmann som har vært med på å lage spillet. Spillet har 18-års aldersgrense.

Kan du tjene penger på spillet?

– Du må betale ganske mye for å kjøpe monstrene du bruker. Kampene er egentlig et spill om penger. Om du vinner, får du poeng som kan veksles i ekte penger, sier Bjørkeng.

Han forteller videre at det er noen som har tjent nok til å kunne leve av spillet.

Hva er det som har skjedd i spillet nå?

– Noen av spillerne hadde låst inn verdiene sine med digitale nøkler. Nå har tyver stjålet nøklene. Da nøklene ble stjålet, fikk hackerne tak i verdier for 5 milliarder norske kroner, sier Bjørkeng.

Norske spillere skal være frastjålet verdier for til sammen rundt 50 millioner kroner. Angrepet skjedde i mars.

Marianne Bender hos Økokrim sa på en pressekonferanse at denne saken er helt spesiell.(Foto: Ole Berg-Rusten, NTB )

Økokrim sa til nyhetsbyrået NTB at de aldri har hatt en så stor sak som dette før. De vil snakke med alle norske spillere som er blitt rammet.

Hvem står bak?

FBI i USA tror det er en gruppe med hackere fra landet Nord-Korea. De kaller seg Lazarus. Gruppen styres av lederne i landet, skriver nyhetsbyrået Reuters. Nord-Korea er et land som ikke samarbeider så mye med andre land.

Vil politiet klare å ta dem?

– Hvis det er riktig at det er Lazarus som står bak, kommer det til å bli veldig vanskelig å fange dem. Amerikanerne kan ikke gå inn i et annet land for å ta noen. I stedet må de be om hjelp fra politiet i Nord-Korea. Hvis politiet der har fått beskjed fra lederne i landet om ikke å fange tyvene, vil de slippe unna, sier Bjørkeng.

Undervisningsopplegg

Finn svaret i teksten

1. 1Hva er kryptovaluta?
  2. 2Omtrent hvor mange mennesker i verden spiller «Axie Infinity»?
  3. 3Hva er en hacker?

I «Axie Infinity» kan man kjøpe mange ulike monstre.(Foto: «Axie Infinity» )

Diskuter i klassen

• Bør man kunne vinne og tape ekte penger i konsoll- og dataspill?

Det er ikke bare personer som kan bli hacket. Også selskaper og land kan bli utsatt for dataangrep.(Foto: Andreas Brekke )

Hva er et sikkert passord? Del 1

Dette er to ting som er typiske for sikre passord, ifølge eksperter:

1. 1De er lange
  2. 2De inneholder både tall og store og små bokstaver
  • Nedenfor har vi samlet noen forslag til passord. Diskuter i klassen hvilke passord som er utrygge, mindre sikre eller veldig sikre
  1. 12biasiTårnet
  2. 2passord
  3. 3Fotball
  5. 5allegodetinger3
  6. 6Iloveyou

Hva er et sikkert passord? Del 2

• Når dere har plassert alle passordene, kan dere lage egne forslag til utrygge, mindre sikre og veldig sikre passord.
  • Til slutt kan dere sammenligne svarene deres med andre i klassen. Er dere enige om hva som er et godt passord?
Sindre Trygsland,
Eivind Mørk