– Det er ikke rettferdig at vi skal ha det så dårlig her

Fire barneskoleelever står inne på et gammel toalett med lyselilla maling på veggen og en gammel stol i midten av dem

Helt siden de begynte i 1.-klasse har elevene ved Hessa skole ventet på ny skole.(Foto: Rodrigo Freitas, Aftenposten )

Vond lukt, tett luft og brunt vann i springen. Elevene ved Hessa skole er sinte på dem som bestemmer i Ålesund.

– Det er ganske ekkelt. I guttegarderoben ser vi biter på veggen som detter ned. Og så kan vi pille av malingen på veggen.

Det sier 7.-klassingen Bjarte og drar lett av et lite, hvitt flak fra veggen i guttegarderoben.

Sammen med Nora, Selma og Melissa synes han det er urettferdig at de ennå ikke har fått ny skole. Det har de vært lovet i nesten ti år.

Det var Sunnmørsposten som først skrev om saken.

Bjarte (12) (Foto: Rodrigo Freitas, Aftenposten) Nærbilde av gutten Bjarte på 12 år som har brunt, kort hår og blå øyne sier: Jeg blir skuffet. Det er ikke rettferdig at vi skal ha det så dårlig her. Andre har det helt splitter nytt.
Nora (10) (Foto: Rodrigo Freitas, Aftenposten) Nærbilde av jenta Nora med rødt, langt hår og mørkeblå øyne sier: Det er litt dumt at vi ikke får ny skole, for vi har ventet en stund.
Melissa (12) (Foto: Rodrigo Freitas, Aftenposten) Nærbilde av ei jenta med langt brunt hår og brune øyne som smiler litt inn i kamera sier: I gymsalen er det fare for at biter av taket kan rase ned. Derfor har vi ikke lov til å bruke tauene.
Selma (12) (Foto: Rodrigo Freitas, Aftenposten) Nærbilde av en alvorlig jente på 12 år med langt lysebrunt hår og blå øyne sier: Jeg føler det er urettferdig. Vi har ventet lenge, og vi trenger ny skole.

Hull, flekker og brunt vann

Elevene viser Aftenposten Junior rundt på skolen. De nevner i fleng ting som er galt:

• Hull i vegger
  • Knuste vinduer
  • Dårlig lukt
  • Tett luft
  • Løse ledninger som stikker ut
  • Flekker på gulv og vegger
  • Av og til brunt vann i springen
  • Mugg
  • Tagging på vegger
  • Dårlig plass inne
  • Dårlig plass ute til å leke

Sa ifra

Kommunen i Ålesund har utsatt byggingen av ny skole flere ganger. Nylig kom det et forslag om å utsette den enda en gang. Da ble elevene og lærerne sinte.

Dagen etter Aftenposten Junior besøkte Hessa, dro hele skolen til rådhuset i Ålesund for å demonstrere.

Det var kort tid etter dette at politikerne bestemte at skolen skal bygges nå snart, og at det ikke utsettes. Politikerne sier det skal skje i slutten av dette året.

Mange plakater hvor det står "nå er det vår tur" og "vi vil ha ny skole" henger i vinduene på den grå skolen.

Elevene har engasjert seg og hengt opp plakater og tegninger hvor de skriver at de vil ha ny skole.(Foto: Rodrigo Freitas, Aftenposten )

Elevene og lærerne er ikke helt sikre på om de tror på det.

– Denne gangen skal vi ikke feire før spaden er i jorden, sier lærer Kristine Rogne.

En trang, lang og hvit gang overfylt av skolesekker og jakker. To jenter på 10-12 år med langt hår går bak lærer med grønn regnjakke på

Det er ganske trangt på skolen, sier elevene. Lærer Kristine Rogne er redd flinke lærere ikke ønsker jobbe der mer om de ikke får ny skole.(Foto: Rodrigo Freitas, Aftenposten )

Kommunen må spare penger

Jon Steven Hasseldal er kommunedirektør i Ålesund. Han sier at krigen og høye renter har gjort det vanskelig å spare nok penger.

Derfor foreslo Hasseldal å utsette byggingen av skolen.

Tre barneskoleelever på 12 år tegner med kritt på en grønn tavle foran et dtort biljardbord med tre svarte stoler rundt

Det er veldig varmt og tett luft inne i et rom i kjelleren på Hessa skole. Noen ganger bruker de det som grupperom, fordi de har ikke så mange andre rom å velge mellom.(Foto: Rodrigo Freitas, Aftenposten )

Bygget brakker

Til sammen er det 354 elever på Hessa skole, men skolen hadde egentlig bare plass til 180. Derfor ble det satt opp brakker.

– Og det er kanskje de fineste rommene, sier Rogne.

Planlagt i 9 år

De har tenkt at siden skolen skal bli ny, trenger de ikke fikse ting. Derfor er skolen veldig slitt nå.

– Og så er det brunt vann i springen, sier Melissa.

– Vannet her smaker kloakk! sier Bjarte.

Her kan du se noen bilder av hvor slitt skolen er:

Nærbilde av skolens murvegg hvor biter detter av

– Her borte er det folk som har tatt på veggen, og så detter det steiner ned, sier Selma. (Foto: Rodrigo Freitas, Aftenposten )

Nærbilde av mange forskjellige ledninger som stikker ut av et hull i en hvit vegg

Løse ledninger i et av klasserommene.(Foto: Rodrigo Freitas, Aftenposten )

En lekeplass med sandkasse og en rød klatrevegg ved siden av. Store fjell i bakgrunnen, to jenter går rundt på plassen.

Dette er en av få lekeplasser på skolen. Den brukes av 354 elever. – Det er nesten alltid opptatt, sier Melissa. Nå er det ingen som har friminutt, så da var det ledig.(Foto: Rodrigo Freitas, Aftenposten )

Fire barneskoleelever står inne på et lite bibliotek. En jente med langt, brunt hår leser litt i en bok

Biblioteket er blitt flyttet til et lite rom. Ofte reiser de inn til byen for å låne bøker der.(Foto: Rodrigo Freitas, Aftenposten )

Mina Madeleine Nystuen