Redd barna på Gazastripen

Flere barn sitter foran en murvegg og holder skilt over seg der det står budskap og er bilder av et flagg som er svart, hvitt, grønt og rødt.

Barna hadde med flere skilt.(Foto: Jorunn Bakke Johannessen )

Dette er leserinnlegg. Meninger i tekstene tilhører den som har skrevet teksten.

Noen av oss på 5. trinn på Lilleborg skole i Oslo har startet en skolestreik. Selv om vi var borte fra skolen én dag, lærte vi mye av den dagen. Det er bra at så mange ville bli med.

Vi ville gjort det igjen.

Går utover barna

Det er fordi barn på Gazastripen dør. Vi synes det er urettferdig at vi får et bra liv, når barn må leve i krig.

Det er viktig at barna får leve, fordi de er fremtiden. Det er veldig dumt at krigen går utover barna på begge sidene. Vi synes de burde finne en løsning eller våpenhvile, i hvert fall litt.

Livet er ikke Fortnite, men det blir sånn hvis de som kriger fortsetter.

De voksne lærer oss ikke om krigen for de synes vi er for små. Hvis det er aldersgrense for krig, er jo ikke barna på Gazastripen gamle nok til å bli drept.

Flere barn står foran en skole og holder skilt foran seg.

– Vi synes det er urettferdig at vi får et bra liv, når barn må leve i krig, sier disse barna på Lilleborg skole.(Foto: Jorunn Bakke Johannessen )

Skilt henger på en murvegg.(Foto: Jorunn Bakke Johannessen )

Oppfordrer andre

Vi ønsket å streike for å vise hva vi synes om folkemord. Det er ikke det samme å være imot jøder som å være imot folkemord. Vi er ikke mot jøder, men vi er for at barn og voksne på Gazastripen skal overleve. Det var derfor vi streiket. Vi er for at alle skal få leve.

Med streiken ønsket vi også å få oljefondet til å trekke seg ut av Israel. Vi ønsker ikke at Norge skal gi penger til land som kriger.

Vi vil inspirere andre, og vi oppfordrer andre barn til å gjøre det samme. Noen av oss hadde gruet seg litt, men det var ingenting å grue seg til, det var veldig koselig.

Barna i Gaza trenger din hjelp, så hvis du kan dra på demonstrasjoner og alt det der, det gjør faktisk en forskjell.

Ingrid (10), Kimmi (10), Elise (10), Mila (10), Kari (10), Amanda (11), Lydia (11), Ingeborg (11), Emilie (11), Jesper (11) og Elinor (10).

Aftenposten Junior