Aniso og Maya er blitt gode i engelsk av å spille mobilspill

«Watch out (pass på) eller «pick it up» (plukk den opp) er ord Aniso (til venstre) og Maya ofte bruker når de spiller. (Foto: Ketil Blom Haugstulen )

Før likte ikke Aniso engelsktimene på skolen så godt. Nå er det et av favorittfagene hennes.

– Jeg pleide å bli fort lei i engelsktimen, fordi det var så vanskelig. Men etter jeg begynte å spille, forstår jeg mye mer, sier Aniso.

Dette gjelder trolig mange barn. En undersøkelse fra 2019 viser nemlig at dataspill gjør skoleelever bedre i engelsk.

– Gamere kan mange flere engelske ord enn de som ikke spiller. Spesielt vanskelige ord, sier forsker Pia Sundqvist.

Alt står på engelsk

Aniso og venninnen Maya spiller dataspill på Ipad og mobil nesten hver dag. I spillene står alt på engelsk. Et eksempel er Fortnite. Da dukker det opp utfordringer på engelsk hele tiden underveis i spillet, for eksempel: «Dance on top of a bus», som betyr «dans oppå en buss».

– Vi må jo forstå hva vi skal gjøre, derfor lærer vi engelsk, sier Maya.

Aniso og Maya spiller mest på mobilen.(Foto: Ketil Blom Haugstulen )

Oversetter automatisk

Aniso og Maya går på Tøyen skole i Oslo. Hvis det er et ord de ikke forstår, spør de bare venner.

– Da har vi lært ordet til neste gang, sier Aniso.

Nå tenker ikke jentene over at ordene i spillet er på et annet språk.

– Vi bare oversetter det automatisk i hodet, sier de.

Ble overrasket

Forskeren ble overrasket over spesielt én ting da hun undersøkte dette. Jo lengre tid elevene brukte på å spille, desto bedre ble de i engelsk.

Hva slags spill de spilte, hadde ikke så mye å si. Elevene ble heller ikke bare flinke på typiske dataspill-ord.

– De blir gode på alle mulige ord og uttrykk, sier Sundqvist.

Dette fant forskeren ut:

1. 1Gamere kan mange flere engelske ord enn de som ikke spiller.
  2. 2De kan også mange flere vanskelige ord.
  3. 3Over 1000 svenske ungdommer var med i undersøkelsen.

Kilde: Forsker Pia Sundqvist ved Universitetet i Oslo og Karlstads Universitet.

Kjenner dem ikke

Når Maya og Aniso spiller Fortnite snakker de med andre barn fra hele Europa mens de spiller.

– Hvis ingen av vennene mine er pålogget, spiller jeg noen ganger på Fortnite-lag med barn fra andre land, sier Maya.

I spillet Roblox er det bare lov å chatte på engelsk. Det gjør de ofte.

– Alt man ser i spillene, er på engelsk, så det er umulig ikke å lære noe, sier Aniso.

Lærer å stave

Et av favorittspillene til jentene er Royale High. Her lager de en dataversjon av seg selv som kalles avatar. De spiller at de går på skolen, og må øve på å stave engelske ord.

– Vi gjør det bedre på gloseprøver fordi vi lærer mange engelske ord i spillet, sier Aniso.

Øverst i bildet ser man chatten. Her er det bare lov å skrive på engelsk.(Foto: Ketil Blom Haugstulen )

Engelske ord de har lært:

• Adopt = adoptere
  • Clothing = klær
  • Granny = bestemor
  • Weapon = våpen
  • Jump = hopp
  • Challenge = utfordring
  • Matboks = Lunchpad
  • Campfire = bål
  • Store = butikk

Ni av ti jenter mellom 9 og 11 år spiller dataspill, ifølge Medietilsynet. (Tall fra 2019)

Denne artikkelen sto først på trykk i Aftenposten Junior i februar 2019.

Charlotte Oliversen