Popstjernen Tix: – Jeg syntes det var veldig vanskelig å gå på skolen

Dette pleier Tix nesten alltid å ha på seg: pelskåpe, solbriller og pannebånd. – Det er hemmelig hvorfor jeg kler meg sånn. Men én dag skal dere få vite det, sier Tix til Aftenposten Junior.(Foto: Håkon Mosvold Larsen/NTB )

Artisten Tix ble mobbet som barn og hadde det ikke alltid så bra.

Tix hadde på seg store englevinger da han sang i Melodi Grand Prix-finalen. I mai representerte han Norge i den store Eurovision-finalen i Rotterdam i Nederland.(Foto: Julia Marie Naglestad/NRK/NTB )

Mange trodde ikke at Tix kunne vinne Melodi Grand Prix. Han fikk terningkast 1 av flere musikkanmeldere. Men under finalen viste han dem: Da Tix sto på scenen og sang med store englevinger på ryggen, fikk han flest stemmer av alle.

– Det var veldig stort. Så stort at jeg begynte å gråte, forteller Andreas Haukeland, som han egentlig heter, til juniorjournalistene Malin og Nora.

Tix er blitt en av Norges aller mest populære artister. Men han har ikke alltid hatt det så bra. I takketalen etter at han vant Grand Prix, fortalte Haukeland at han har følt seg utenfor mye av livet sitt.

Vanskelig å konsentrere seg

– Jeg synes det var veldig vanskelig å gå på skolen, sier Haukeland til Aftenposten Junior.

Artisten har tourettes syndrom. Det gjør at han får tics, som betyr at man plutselig kan lage ufrivillige bevegelser eller lyder. Det er derfor han kaller seg Tix.

Ticsene gjorde at han ble veldig sliten, forteller Haukeland.

– Det var vanskelig for meg å konsentrere meg om lekser og øve til prøver. Og det var litt dumt at så mange kunne se det på meg og kommenterte ticsene.

Ble mobbet

Fordi han slet med å konsentrere seg, måtte han bruke veldig lang tid på lekser. Da fikk han ikke så mye tid til å være sammen med venner.

Haukeland har tidligere fortalt at han følte seg mye ensom, og at han ble mobbet i oppveksten.

Hva har det gjort med deg at du ble mobbet?

Andreas Haukeland [Foto: Thomas Andersen/TV 2] sier: – Det viktigste jeg har lært, er at det som er vondt når du er barn, det går nesten alltid over når du blir eldre, sier han.

Forbilde

Tix har fått mye skryt i mediene for at han snakker om ting som er vanskelig. Det har ikke vært så vanlig at gutter snakker høyt om at de har det vondt. Derfor blir Tix kalt et forbilde.

Hvorfor vil du snakke om at du har hatt det vanskelig?

– Fordi folk må forstå at selv om ting er vanskelig, så kan det bli veldig bra igjen. Det er viktig å skjønne at det er greit å snakke sammen om ting selv om det ikke er så lett, sier han.

Stygge tekster

Men mange har også vært ganske sinte på ham. Tix ble kjent da han lagde russelåter. I disse sangene bruker han mange stygge ord. Noen mener han bruker stygge ord om kvinner og har dårlig kvinnesyn i sangtekstene.

Angrer du på noen av sangtekstene dine?

– Nei, jeg angrer ikke så mye. Det har kommet så mye fint ut av de sangene jeg har laget. At folk møtes og synger sammen og har det bra. Det viktigste med sangene mine er at alle er invitert og får være med.

Han tenker seg om og sier:

– Men hvis noen er blitt lei seg på grunn av musikken min, så er jeg lei for det.

Tics og Tourettes

• De som har Tourettes syndrom, kan ofte lage ukontrollerte bevegelser eller lyder. Det kalles tics.
  • Tics kan også være ufrivillige lyder, som kremting eller banneord.
  • Omkring 1 av 100 barn får Tourettes. For en del av dem går det over.
  • Det er flere gutter enn jenter som får Tourettes.

Kilde: Norsk Helseinformatikk

Musikkanmelder Anders Grønneberg skrev at han skulle spise Tix’ pannebånd hvis han vant MGP. Etterpå fikk han en pannekake med biter av Tix’ pannebånd, som han spiste på direktesendt TV.(Foto: Skjermdump fra NRK )

Malin (10) og Nora (10) er tvillinger og går i 4. klasse på Frakkagjerd skole i Tysvær. De intervjuet Andreas Haukeland på musikkrommet hans i Asker over Zoom. Jentene har en undulat som heter Lucky, som digger med hodet når den hører Tix-låter. – Det er nok fordi jeg synger som en kråke, tøyset artisten.

Andreas Haukeland

Yrke: Artist.

Bor: I Asker i Viken fylke.

* Vant den norske Melodi Grand Prix-finalen med låten «Fallen angel». Tix skal representere Norge i den europeiske Grand Prix-finalen (Eurovision).

* Tix var den artisten som ble spilt aller mest på Spotify i Norge i fjor.

* Har en katt som heter Findus.

Fem kjappe:

Hvem var ditt forbilde som barn?
Hannah Montana.

Hvilken superkraft ville du hatt?
Å kunne trykke på en knapp som skrur av kjendisen så ingen kjenner meg igjen.

Favorittdyr?
Dinosaur.

Favorittsang?
Akkurat nå: «Karantene» av Tix.

Liker du å være kjendis?
Nei, ja, bare noen ganger.

Ava Max(Foto: NTB )

Visste du?

Tix var med på å lage Ava Max’ hitlåt «Sweet But Psycho», som er spilt over én milliard ganger på Spotify!