Dette er de største stjernene i NBA

Et samlebilde av fem NBA-spillere.

Dette er de fem største stjernene i NBA.(Foto: AP/Reuters )

Det er ikke mange idrettsligaer i verden med flere stjerner enn basketballigaen NBA. Dette er blant de aller største:

«Kongen»

Navn: LeBron James

Alder: 37 år

Klubb: Los Angeles Lakers

Har vunnet NBA fire ganger og er blitt kåret til ligaens beste spiller like mange ganger. Var stor stjerne allerede da han gikk på videregående skole. Ble spådd en fantastisk karriere og har levd opp til det. Er i mange år blitt kalt for «King James».

En basketballspiller hoppet høyt og er på vei til å score.

LeBron James i luften på vei mot nok en dunk.(Foto: Doug McSchooler, AP / NTB )

Den spektakulære

Navn: Stephen Curry

Alder: 33 år

Klubb: Golden State Warriors

Har vunnet NBA tre ganger. Curry ble nylig historisk som den som har scoret flest trepoengere i NBA. Mange mener at måten han spiller på, har forandret basketball. Publikum elsker å se på ham skyte. Det er ofte fullt lenge før kampene hans starter, fordi publikum vil se Curry varme opp.

En glad basketballspiller jubler etter å ha scoret.

Stephen Curry kunne juble da han nylig ble historisk.(Foto: Mary Altaffer, AP/NTB )

Den beste?

Navn: Kevin Durant

Alder: 33 år

Klubb: Brooklyn Nets

Har vunnet NBA to ganger og er uten tvil en av ligaens beste spillere. Mange tror han vil bli kåret til den beste spilleren denne sesongen, men han får tøff kamp av blant andre Curry.

En basketballspiller strammer armene og viser musklene sine.

Kevin Durant er muligens den beste i NBA akkurat nå.(Foto: Brad Penner, Reuters/NTB )

Europeeren

Navn: Giannis Antetokounmpo

Alder: 27 år

Klubb: Milwaukee Bucks

Trodde du at det bare er amerikanere som herjer i NBA? Nei da. Antetokounmpo er gresk-nigeriansk. Forrige sesong vant han NBA for første gang og ble kåret til den beste spilleren i finalen. Blir kalt «Greek Freak», som sikter til at han klarer ting som ikke skal være mulig.

En basketballspiller er i luften under kurven og forsøker å score.

Giannis Antetokounmpo vant NBA forrige sesong.(Foto: Paul Rutherford, Reuters/NTB )

Den rampete

Navn: Kyrie Irving

Alder: 29

Klubb: Brooklyn Nets

Irving er en fantastisk spiller, har vunnet NBA og vært blant ligaens beste i mange år. Men han er også kjent for å gjøre uvanlige ting. Denne sesongen har han ikke fått spille fordi han ikke vil ta koronavaksinen. Og tidligere har han blant annet sagt at jorden er flat (det stemmer ikke).

En seriøs basketballspiller peker mens han løper ute på parketten.

Kyrie Irving gjør ikke alltid ting som andre synes er smarte.(Foto: Adam Hunger, AP/NTB )

Torgeir Bryn er den eneste nordmannen som har spilt i NBA. Men det er over 30 år siden.

NBA

• Basketballiga i USA og Canada.
  • 30 lag er med.
  • Ligaen er delt inn i to avdelinger ut ifra om lagene er øst eller vest på kartet.
  • De åtte beste fra hver går videre til sluttspill.
Sindre Trygsland