Flere barn sliter etter pandemien

Tegning av en gutt i grønn hettegenser som ser trist ned i pulten sin og tenker "ingen liker meg, jeg er ikke flink", mens to elever rekker opp hånda og smiler i bakgrunnen.

Flere barn har det vanskelig etter halvannet år med pandemi, forteller helsesykepleiere.

Det har vært hjemmeskole og undervisning på skjerm. Koronaregler og kohorter. Selv om de fleste har kunnet gå på skolen som normalt igjen denne høsten, er ikke alt helt som før.

Helsesykepleiere fra hele landet melder at:

• Flere barn og unge sliter med angst, særlig sosial angst.
  • Flere forteller om tristhet og negative tanker om seg selv.
  • Det er flere barn som blir fortere sinte og lettere irritert.

Det viser en ny undersøkelse, skriver Aftenposten.

Tegning av en gutt i gul jakke og blå lue som står alene bak et tre og ser trist på andre barn som leker i snøen.

Hva er det?

Sosial angst: Å bli engstelig for å møte andre eller når du skal prestere noe. For eksempel engstelig for å gå på skolen, på butikken eller fotballtrening.

Depresjon: Å være trist og ha mye vonde tanker. Kan også føre til at du er mye irritert, mister interesse for aktiviteter eller sover veldig mye eller veldig lite.

Mer ensomme

– Vi vet at flere barn strever med forskjellige ting etter pandemien, sier helsesykepleier Hege Eriksen Siegel.

For mange barn kan pandemien ha vært litt skremmende, tror hun. Det som pleide å være trygt, som å gå på skolen og være sammen med venner, ble plutselig borte.

– Hvis du er redd, kan det hende du viser det på en annen måte, for eksempel at du blir sint, sier hun.

Tegning av en jente med lyst hår som sitter ved pulten og brøler sint med en knyttneve i været, mens to andre elever ser forskrekket på henne.

Mer alene

Det har vært vanskelig for mange barn å komme tilbake til de vanlige rutinene, sier Ann Karin Swang. Hun er leder i Landsgruppen for helsesykepleiere.

– Det er mye som har endret seg. Alt har vært stengt i perioder. Vi fikk ikke lov til å være sammen med andre. Det er mange barn som er blitt mer alene, sier hun.

Noen barn har også hatt det vanskelig hjemme.

Tegning av en jente som ligger i sengen sin og sier at hun ikke vil gå på skolen mens en forelder står i døråpningen.

Mangler helsesykepleiere

Men mange har ikke hatt en helsesykepleier å snakke med under koronapandemien. Helsesykepleiere har måttet gjøre andre oppgaver, som å sette vaksiner, i stedet for å være på skolene.

– Fremdeles er det mange barn som ikke har en helsesykepleier på skolen å snakke med, sier Swang.

Det er et stort problem, mener hun.

Hjelper å snakke med noen

Det er normalt å føle at ting er skremmende eller å bli litt redd, sier helsesykepleier Siegel.

– Hvis du går rundt og grubler mye så hverdagen blir trøblete, så bør du fortelle om det til foreldrene dine eller en annen voksen du stoler på. Det er fint å dele det, og så kan man få hjelp. Å kjenne på følelser du ikke har hatt før trenger ikke være farlig, sier hun.

Dette vil politikerne gjøre

– Det er viktig at barn og unge får hjelp når de trenger det, sier Ole Henrik Krat Bjørkholt i Helsedepartementet.

Disse tingene vil de gjøre for barn som sliter, sier han:

• Flere tilbud til barn som har psykiske plager
  • Lage digitale tjenester som barn kan bruke
  • Gi penger så kommunene kan ha flere helsepsykepleiere.
Kari Mette Hole