Ble verdenskjent da han danset barbent i regnet

En gutt med mørkt kort hår svever i luften mens han har bena ut til sidene i en spagat og lent fremover med overkroppen med hendene strakt bak og han ser konsentrert ut.

Her danser Anthony en oppvisning da han var 11 år gammel.(Foto: Sunday Alamba, AP/NTB )

Han er bare 14 år gammel, men nå har han fått sin egen film.

Anthony Madu oppdaget ballett som femåring. Han så filmer på internett og fikk lyst til å begynne selv. Men der han bodde i Lagos, hovedstaden i Nigeria, var det ingen danseskoler i nærheten.

Men Anthony ville danse ballett. Så etter hvert flyttet familien til et annet område der han kunne begynne å ta dansetimer.

– Ingen i min familie har drevet med dans. Jeg syntes bare det var veldig gøy, sier han.

ANthony står mellom flere jenter og holder i en barr, som brukes for å holde balansen i ballett, med en arm i været og den andre på barren.

Anthony var den eneste gutten i sin ballettklasse i Nigeria.(Foto: Sunday Alamba, AP/NTB )

Ble superkjent

For fire år siden ble en video spredt på sosiale medier av Anthony som gjorde piruetter barbent i regnet. Videoen ble postet av Anthonys ballettlærer og fikk raskt flere millioner visninger.

Det førte til at Anthony ble kontaktet av flere ballettskoler.

– Vi trodde ikke at klippet ville få så stor spredning. Læreren min la det mest opp for moro skyld, sier Anthony.

Anthony hopper på et ben til siden og han har kort svart hår, svarte ballettsko med hvite sokker og en svart tights med hvit t skjorte.

Anthony elsker å danse!(Foto: Benson Ibeabuchi, AFP/NTB )

Reiste til England

Anthonys familie begynte å samle penger slik at han kunne reise til elite-danseskolen Elmhurst i England og prøvedanse.

Skolen ble så imponert at han fikk en gratis plass. Nå har han vært der i ett år. Han tar vanlige fag samtidig som han får danse mye.

– Jeg har fortsatt å danse mye ballett, men har også fått øynene opp for moderne dans. Det er en danseform som blander forskjellige dansestiler, sier Anthony.

Anthony  med svarte briller og mørkt hår står i et mylder av jenter mens han smiler lett i en lysblå stram t-skjorte.

På Elmhurst ballettskole er elevene mellom 11 og 19 år.(Foto: Frank Augstein, AP/NTB )

I sommer skal han reise tilbake til Nigeria og besøke familien sin. Han har ikke møtt dem på over ett år, men snakker med moren sin på Facetime hver dag.

– Jeg trives godt i England og kan tenke meg å bo her i fremtiden også. Men hjemmet mitt vil alltid være der familien min er, sier Anthony.

Anthony med de sorte brillene og det mørke håret hilser på dronning Camilla av Storbritannia, og hun har fluffy hvitt hår med en mørk dressjakke og hun smiler til Anthony som står i en stram lysblå t-skjorte.

I fjor danset Anthony for dronningen i Storbritannia, og han hilste på henne etterpå.(Foto: Frank Augstein, AP/NTB )

Følger drømmen

Mange har likt å høre Anthonys historie. Han har vært på flere TV-programmer. Nylig hadde «Madu», filmen om livet hans, premiere på Disney+. Anthony håper at hans historie kan inspirere andre til å følge sine drømmer.

Som liten ble han mobbet av folk som sa at ballett var en sport for jenter. Han vurderte å slutte flere ganger. Men moren oppmuntret ham til å fortsette med interessen sin.

– Uten støtten fra mamma hadde jeg gitt opp. Da hadde jeg sannsynligvis gjort noe annet i dag, som jeg egentlig ikke ville, sier Anthony.

Anthony holder seg i barren mens han har den andre hånden strakt ut og benet rett under like strakt ut til siden mens det andre beinet står støtt på bakken.

Anthony er glad han fulgte drømmen sin.(Foto: Sunday Alamba, AP/NTB )

Emma Spens