Slik blir det nye Harry Potter-spillet

Bilde fra et spill der en ung trollmann skyter en rød stråle fra tryllestaven sin.

I det nye spillet velger du om du vil være en trollmann eller heks. (Foto: Warner Bros. Entertainment/Hogwartslegacy.com )

Snart slippes «Hogwarts Legacy». Her er det vi vet om spillet.

Mange er spente på det nye Harry Potter-spillet «Hogwarts Legacy». Én av dem som gleder seg til å flytte inn på trollmannsskolen, er Andreas Hedemann.

– Dette er første gang du får mulighet til å være en ekte trollmann eller heks på Galtvort! Som barn drømte jeg om hvordan det er å gå på skolen og utforske omgivelsene, sier Hedemann.

Han kan mye om spill og er programleder i gaming-podkasten «Nerdelandslaget».

Bilde fra et spill der vi er inne i en gammel skolebygning og det står flere personer kledd i sorte kapper foran en trapp og et stort skjold på en vegg.

I spillet er du på Galtvort på slutten av 1800-tallet. Altså omtrent hundre år før Harry og vennene hans går der. (Foto: Warner Bros. Entertainment/Hogwartslegacy.com )

Utforske Galtvort

I spillet blir du elev på Galtvort. Du velger en karakter, og du får ditt eget rom, som du kan innrede som du vil, forteller han. Og akkurat som for Harry og vennene er det hatten som velger hvilket hus du skal tilhøre.

Noe av det beste med spillet er at det er en åpen verden du kan utforske, mener Hedemann.

– Du kan gå hvor du vil, når du vil, eller du kan når som helst ri på sopelime. En lur ting de har gjort, er at du kan fly evig nær bakken, mens det kan du ikke høyt i luften. Det gjør at du utforsker mer og kan stoppe ved ting du kommer over, sier han.

Bilde fra et spill hvor en jente og en gutt i sorte kapper står over en stor gryte med hver sin tryllestav og det kommer blått lys og bobler opp fra gryten.

I spillet går du på skolen og lærer deg mange nye trylleformler og andre ting. Noe som skiller dette fra tidligere Harry Potter-spill, er at du kan trene deg opp og bli bedre, sier Hedemann.(Foto: Warner Bros. Entertainment/Hogwartslegacy.com )

Snill eller slem

Karakteren din vil møte på mange ulike oppgaver og problemer å løse. Du vil lære deg trylleformler og trylledrikker, og du kan utvikle deg og bli en bedre heks eller trollmann. Men du kan også velge å utforske de mørke sidene av Harry Potter-universet, sier Hedemann.

Andreas Hedemann (Foto: Andris Visdal) Nærbilde av en mann med briller og rødbrunt hår og skjegg som smiler. sier: Du trenger ikke å være snill, det går an å være slem hvis du synes det er spennende. Du kan utforske «mørk magi» og dødsformelen og se hva som skjer med deg når du benytter deg av den type magi.

Han tror spillet nok kan være ganske skummelt til tider.

Bilde fra et spill hvor det er en dame i sort kappe som holder en tryllestav med lys i enden opp mot et stort troll som kommer mot henne med en klubbe i hånden.

Fordi du kan velge å om du vil være slem eller snill, kan du spille det flere ganger på ulike måter, mener Hedemann. (Foto: Warner Bros. Entertainment/Hogwartslegacy.com )

Lev deg inn

Har du et tips til dem som skal spille det?

– Ha tålmodighet, for det er ofte sånn at ting tar tid i starten. Prøv å bare nyte det, lev deg inn i å gå på skolen, og ta deg god tid til å lete etter hemmeligheter. Da får du en mer spennende spillopplevelse, og kanskje finner du noe som gjør deg bedre når du skal slåss, sier Hedemann.

Bilde fra et spill hvor det er en kamp mellom to trollmenn og den ene er beskyttet inni en lysende kule.

Det vil dukke opp noen karakterer som du kjenner fra filmene og bøkene. Men om du vil møte Voldemort eller Humlesnurr, er ennå ikke avslørt. (Foto: Warner Bros. Entertainment/Hogwartslegacy.com )

Noen vil ikke spille det

Det har også vært en del bråk rundt det nye Harry Potter-spillet, og noen sier de ikke vil spille det. Det er fordi J.K. Rowling, som har skrevet bøkene, har sagt og skrevet ting om transpersoner som mange mener er sårende.

Hedemann sier han forstår dem som ikke vil spille spillet. Men han mener det også er greit å like Harry Potter-universet og spillet uten at det betyr at man er enig i det forfatteren har sagt.

«Hogwarts Legacy»

• Kommer 10. februar
  • Kan spilles på Playstation, Xbox, PC
  • Aldersgrense 12 år

Hvorfor 12 år aldersgrense?

«Hogwarts Legacy» har aldersgrense 12 år i Norge. Hvorfor det?

– Når et spill får 12-årsgrense, er det ofte fordi at det inneholder mild vold, sier Beate Våje som jobber i Medietilsynet.

Det kan for eksempel være vold mot fantasifigurer eller type vold som ikke kunne skjedd i virkeligheten mot menneskelignende karakterer.

Mange barn er glad i Harry Potter. Kan de ikke spille hvis de er under 12 år?

– Aldersmerkingen på dataspill er anbefalinger i Norge. Det betyr at det er opp til foreldre å bestemme hvilke spill som passer for sitt barn, sier Våje.

Hun sier at barn er forskjellige, og det er forskjellig hva de tåler. Derfor kan foreldre la yngre barn spille dataspill med høyere aldersgrense. Men da bør foreldrene snakke med barnet om det og sette seg inn i hvordan spillet er, mener hun.