– Barn bør få se bildet før det legges ut

Bilder av fire barn som smiler er klippet sammen til en bildekollasje.

– Foreldre bør ikke legge ut bilder barna kan bli flaue av når de blir store, sier Mads August fra Oslo.(Foto: Alle foto: Privat )

Tre av fire foreldre legger ut bilder av barna sine i sosiale medier. De bør spørre om lov først, mener disse barna.

Han mener det er greit at foreldre deler bilder av barna sine i sosiale medier. Men bare hvis de spør først. Andre barn Aftenposten Junior har snakket med, er enige med ham.

Halvparten spør ikke

Men en ny undersøkelse viser dette:

1. Tre av fire foreldre legger ut bilder av barna sine.
  2. Omtrent halvparten av foreldrene spør ikke barna først.

Undersøkelsen er laget av Respons Analyse for Unicef.

Kommer an på

Men er det så farlig å legge ut bilder av barn i sosiale medier?

– Det kommer an på hva slags bilde man deler, sier Hans-Petter Nygård-Hansen. Han er ekspert på sosiale medier.

– Hvis det er et bilde av en bursdag, kan mange tenke at det er greit. Men man bør uansett spørre barna, sier Nygård-Hansen.

Deler ikke bilder

Undersøkelsen viser også at en del foreldre ikke deler bilder av barna. De foreldrene er oftest opptatt av at barn har rett til å bestemme hva de vil at andre skal vite om dem.

– Barn bør få se bildet før det legges ut, mener Theodor fra Rygge.

Kommer an på barnas alder

Barna Aftenposten Junior har snakket med, synes foreldre bør tenke over hvor gamle barna er før de legger ut bilder.

– Barn bør være gamle nok til å forstå hva det betyr, sier Freja fra Fornebu.

– Jeg synes foreldre kan legge ut bilder av barna sine i sosiale medier hvis barna er over syv år og vil det selv, sier Hanna fra Tromsø.

Tre av fire foreldre legger ut bilder av barna sine i sosiale medier. Halvparten spør ikke barna om lov først. Foreldre bruker oftest Facebook og Snapchat til å dele bilder av barna sine.

Legger aldri ut barnebilder på Facebook

En familie med en far, en mor og en sønn står rundt et bor mens far viser frem noe på et nettbrett.

Marius (10) er på Tiktok, mens foreldrene Tomas Bøhler Torsen og Synnøve Øyen bruker Facebook. Men de legger ikke ut bilder av ham. (Foto: Signe Dons )

Noen familier legger aldri ut bilder av barna sine på Facebook. Marius’ familie er én av dem.

Hvorfor?

– Barna bør selv få velge om de vil ha bilder av seg på nettet når de blir eldre. Jeg føler ikke jeg har rett til å legge ut bilder av dem, sier mamma Synnøve Øyen.

Marius har lært på skolen at man må spørre før man tar et bilde av noen.

Hvis foreldrene hadde spurt deg, hadde de fått lov til å legge ut et bilde av deg?

– Ja, men ikke hvis det var et kjemperart bilde der jeg gjorde grimaser, for eksempel.

Nicholas Bergh