Hva er Aftenposten Junior skole?

Aftenposten Junior skole er en digital nyhetstjeneste for barn og unge

Målet med Aftenposten Junior skole er å gjøre barn i Norge til bedre lesere og styrke deres evne til å påvirke egne liv og delta i samfunnet.

På Aftenposten Junior skole får elever tilgang til nyheter på deres premisser. Vi dekker de viktigste sakene fra inn- og utland på en måte som gjør at barn forstår. I tillegg skriver vi om saker som ikke “voksen-mediene” omtaler, men som er nyheter for vår målgruppe. Vi er også ute og lager journalistikk om norske barns virkelighet, trykker debattinnlegg fra barn, og vi har eksperter som besvarer barns spørsmål.

Det legges ut nytt innhold på Aftenposten Junior skole hver dag, slik at det alltid vil være noe nytt og aktuelt å lese om. Sakene kan leses på både bokmål og nynorsk, og mange saker er også tilgjengelig på engelsk, ukrainsk, somali, polsk, arabisk, finsk og kvensk.

Aftenpostenjunior10

Hos Aftenposten Junior-redaksjonen. (Foto: Hyper)

Bidrar til å løse samfunnsutfordringer

Å kunne lese er en forutsetning for å kunne forstå og delta i samfunnet. Den siste PISA-undersøkelsen viste at norske elever gjør det dårligere i lesing enn tidligere. Det er særlig guttene som sliter. En forklaring kan være at unge leser mindre enn før. Aftenposten Junior skole har innhold som engasjerer de aller fleste elever, til og med de som har minst motivasjon for å lese. Ved å kunne tilby tekster som elever faktisk vil lese, bidrar vi til den mengdetreningen som er nødvendig for å kunne utvikle gode leseferdigheter.

Sosiale medier er en stadig viktigere nyhetskilde for norske barn. Der møter de innhold som ikke er tilpasset barn, i tillegg til innholdsmarkedsføring, falske nyheter og desinformasjon. Det kan være ekstra utfordrende for barn, som ikke har utviklet en kritisk lesemåte, å skille ekte fra falskt. En av våre ambisjoner er å være en motvekt til dette. Ved raskt å omtale saker som går viralt på sosiale medier, vil vi bidra til å korrigere misoppfatninger og avsløre falske nyheter.

Det er ofte store forskjeller på elever som leser og diskuterer nyheter hjemme, og de som ikke gjør det. Ved å tilby redaktørstyrte medier via skolen reduseres noe av denne ulikheten. Dermed skapes et bedre grunnlag for samtaler og diskusjoner om dagsaktuelle hendelser i klasserommet.

Gi elevene tilgang til dagsaktuelt innhold og tusenvis av engasjerende tekster

Produkter

Aftenposten Junior Skole er en digital nyhetstjeneste for barn og unge. Innholdet er spesielt utviklet for elever i grunnskolen og gjør det lettere for lærere å bruke nyheter i undervisningen.

Med Skolestudio 1–7, Basis Trio får du tilgang til Gyldendals digitale læringsmiljø Skolestudio, engasjerende og morsom læring i Salaby og Aftenposten Junior skole, en digital nyhetstjeneste spesielt tilpasset lesetrening og undervisning i grunnskolen.

Pakken inneholder:

• Fagrommene i Skolestudio 1-7
  • Salaby 1-7
  • Aftenposten Junior skole

Bestill nå

Spørsmål og svar:

Hva er forskjellen på Aftenposten Junior og Aftenposten Junior skole?

Aftenposten Junior er Norges største papiravis for barn og unge. Aftenposten Junior skole er en digital nyhetstjeneste utviklet for barnetrinnet. På Aftenposten Junior skole finner du det aller meste av innholdet fra Aftenposten Junior, i tillegg til masse annet. Aftenposten Junior skole følger nyhetsbildet tett og publiserer artikler om det viktigste som skjer her og nå. I tillegg tilbyr vi quizer og podkaster, blant annet.

Hvem passer Aftenposten Junior skole for?

Aftenposten Junior skole er utviklet med tanke på elever på 4.–7. trinn. Når det er sagt, har lærere rapportert at tekstene våre kan passe for både yngre og eldre elever. Noen bruker dem også i voksenopplæring.

På hvilken måte er Aftenposten Junior skole tilpasset skolen?

Alt innhold på Aftenposten Junior skole er knyttet opp mot relevante fag, tverrfaglige temaer og kompetansemål, slik at det skal være enkelt for lærere å finne stoff å bruke i undervisningen. Det er også lett for elevene å finne frem til lesestoff om temaer de er interessert i. På denne måten bidrar vi til leselyst og leseglede.

Er Aftenposten Junior skole tilpasset barn med ulike behov?

Aftenposten Junior skole skal være tilgjengelig for så mange som mulig. Derfor har vi utformet fonter, skriftstørrelser og kontraster i samarbeid med Statped. Videre er tjenesten optimalisert for skjermlesere, noe som gjør innholdet tilgjengelig for blinde og svaksynte. Det er også mulig å få teksten på de fleste av våre artikler opplest. Å kunne lytte til teksten samtidig som man leser den, kan være en god støtte for elever med lesevansker.

Noen av tekstene på Aftenposten Junior skole er presentert som bildehistorier. Disse tekstene har færre ord, større fontstørrelse og større bilder. Teksten er også delt opp slik at leseren forholder seg til en mindre tekstmengde av gangen. Podkastene våre er transkribert slik at hørselshemmede kan lese hva som sies i de ulike episodene.

Hvorfor skal jeg kjøpe Aftenposten Junior skole hos Gyldendal?

Gyldendal har inngått et samarbeid med Aftenposten som innebærer at Gyldendal overtar salgs- og distribusjonsansvaret for Aftenposten Junior skole. Skolene kan få tilgang til avisen som en egen selvstendig tjeneste, men også i kombinasjon med Gyldendals andre digitale læremidler. Les mer om samarbeidet her.

Hva koster det?

Du kan enten kjøpe årslisens til kun Aftenposten Junior skole til kr 137* per elev. Du kan også velge å kjøpe pakken Skolestudio 1–7 Basis Trio til kr 550* per elev. Da får du tilgang til heldekkende faginnhold i Gyldendals digitale læringsmiljø Skolestudio, engasjerende og morsom læring i Salaby sammen med Aftenposten Junior skole.

Ta kontakt med salggu@gyldendal.no hvis du har spørsmål om lisenser og priser.

*Prisene er eksklusiv mva.