Forehead, Smile, Skin, Eyebrow, Happy, Handwriting

Lærer Sahar ved Fjellhamar skole i Akershus har fått teste Aftenposten Junior skole det siste året. Foto: Newslab

– Et sted der elevene kan utforske trygt

Publisert august 2021

Lærer Sahar bruker Aftenposten Junior skole til å få elevene engasjert i nyheter. Og de digger det.

Elevene på 4. trinn ved Fjellhamar skole i Akershus har fått teste Aftenposten Junior skole i vel et år. Her kan lærer Sahar Sharifi la elevene få utforske selv, uten at hun trenger å tenke på at de kan komme over noe de ikke bør lese.

– Vi har snakket om fake news og clickbaits, og elevene er kritiske til det de leser. De liker veldig godt Aftenposten Junior skole, og det føles trygt å la elevene få fritt spillerom der. De skjønner at det er trygt, og det sier de selv også, forteller Sahar.

Computer, Laptop, Chair

Tilrettelagt for alle
Mange av elevene foretrekker å lese artikler fra Aftenposten Junior skole når det er lese- eller biblioteksstund. Nyheter fra verden fenger dem, og de elsker å lese om sport, gaming og dyr.

– De vil lese mer om temaene de er opptatte av. Og de er veldig interesserte i det som har med andre barn å gjøre. Generelt har alle nyhetene som har blitt lagt ut, slått an hos elevene. 

Men det er ikke bare artiklene som skaper engasjement.

– Det er en veldig tilrettelagt side for alle. De som ikke er så glad i å lese, kan høre på podkast, og det er ingen som føler at det er et dårligere alternativ. Quizene er også veldig spennende, sier Sahar.

Forehead, Smile, Skin, Eyebrow, Happy, Handwriting

– Generelt har alle nyhetene som har blitt lagt ut, slått an hos elevene. 

Sahar • Lærer på 4. trinn


Elevene blir mer samfunnsengasjerte
I tillegg bruker Sahar artiklene aktivt i undervisningen, blant annet for å få elevene til å engasjere seg i dagsaktuelle nyheter.

– Noen ganger velger elevene en nyhet hver. Så må de fortelle i plenum hvilken nyhet de har valgt, hvorfor de har valgt den og hvorfor den er viktig for oss. Av og til samarbeider de i par, andre ganger i grupper, forklarer Sahar.

Med en skolehverdag som er så å si fri fra fysiske lærebøker, bruker Sahar Aftenposten Junior skole både som en erstatning og som et tillegg til det vanlige pensumet. 

– Vi bruker Aftenposten Junior skole til å undersøke og utforske. I samfunnsfag leser vi aktuelle nyheter, i naturfag finner vi fram til artikler om dyr og natur. Du kan hente mye informasjon til elevene i alle fag. I norsk kan vi snakke om selve artikkelsjangeren, om hvor overskriften er og hva den brukes til. Det blir en slags erstatning for lærebøker.

Sparer masse tid
At innholdet oppdateres jevnlig, og at det er rettet mot de ulike kompetansemålene i skolen, er noe Sahar setter stor pris på.

– Det fører til at når det nå er valg, kan vi bare gå inn og plukke aktuelle saker som vi kan lese og diskutere. Og når vi skal lære om bærekraft, så ligger undervisningsopplegget allerede klart. Det er fantastisk at det bare er å hente informasjon.

I en hektisk lærerhverdag, merker Sahar at hun sparer masse tid.

– Jeg trenger ikke lang tid på å lete etter aktuelle nyheter, det er bare å velge derfra. 

Hun anbefaler alle lærere på alle trinn å teste det ut.

– Det er en flott måte å få elevene interesserte i dagsaktuelle nyheter.