Bruker sommeren på å tjene penger

Valton fant på sin egen sommerjobb. Han klipper plener. (Foto: Christian Breidlid, Aftenposten )

Kiosk på båt, egen eggbutikk og plenklipping. Sjekk hvilke jobber disse barna har i sommer.

Selger is på vannet

Mathilde (13) og Neo (14) selger is på vannet denne sommeren.(Foto: Privat )

Mathilde (13) og fetteren Neo (14) driver en kiosk fra båtene sine. De kaller den Båtikken.

– Det startet som en tulleidé med at vi kunne lage en isbåt istedenfor isbil. Så sa foreldrene våre at kan dere ikke bare prøve det, sier Mathilde.

Når det er fint vær, kjører de rundt på vannet i Drøbak og selger is og snacks til folk på båter og bryggen.

– Det er kjempegøy! Vi møter mange nye folk, sier Mathilde.

Båtkiosken deres er blitt populær. På én dag kan de tjene flere tusen kroner.

Hvorfor vil dere bruke sommeren på å jobbe?

– Vi lærer veldig mye. Og så får vi litt penger til overs som vi kan spare eller bruke, sier hun.

Søskenbarna har laget logo, T-skjorter og meny til båtkiosken.(Foto: Privat )

Lager fin kaffe

Hannah (13) jobber i morens kafé på Smøla. Hun står i kassen, tar imot bestillinger, lager kaffe og vasker.

Hva er det vanskeligste?

– Kanskje å skjære kake. Fordi du skal dele i 12 stykker, og alle må være helt like, sier hun.

Nylig var Hannah på kaffekurs hvor hun lærte å lage mange forskjellige typer kaffe. Den kuleste hun kan lage, er chilikaffe.

– Jeg synes det er bra å jobbe, for ferien er veldig lang. Og du får erfaring til du blir voksen og skal få deg jobb.

Hannah (13)(Foto: Privat )

Klipper folks plen

Valton (12)(Foto: Christian Breidlid, Aftenposten )

Valton (12) hadde ikke så mange planer i sommer. Da fikk han en god idé.

– Jeg tenkte jeg kunne hjelpe naboen min med å klippe gresset og få litt penger for det, sier han.

Nå har Valton fått flere kunder i nabolaget på Hønefoss.

Hvordan er det å klippe så mye gress?

– Det verste jeg har opplevd, er stein i hagen. Det er veldig vondt når det går gjennom maskinen og skyter meg i foten, sier han.

Hadde det ikke vært bedre å bare kose seg i sommer?

– Det hadde vært gøy, men det er gøyere å ha penger. Jeg har allerede kjøpt en Barcelona-fotballdrakt, sier han.

Valton spør folk i nabolaget om noen trenger en gressklipp.(Foto: Christian Breidlid )

Jobber på camping

Lisbeth (11)(Foto: Privat )

Lisbeth (11) har hjulpet til på bestefarens camping i Alta siden hun var tre år gammel.

– Det er mange som blir overrasket over at jeg jobber der, sier hun.

11-åringen står blant annet i kassen og hjelper turister med å sjekke inn. Hun snakker både tysk og engelsk med dem.

– Jeg kan litt tysk, det har jeg lært av bestefaren min, sier hun.

Men hun synes det er artig å jobbe der.

– Jeg har lyst til å ta over campingplassen eller jobbe her når jeg blir voksen, sier hun.

Laget sin egen eggbutikk

Wilma (10)(Foto: Privat )

Wilma (10) fra Alta har gjort om lekehuset sitt til en butikk. Der selger hun blant annet egg fra høner, vaktel og kalkuner i familiens hønsegård.

– Der er gøy å jobbe i butikk, men det kan være mye jobb. Jeg synes det er gøy når folk blir imponert av eggene mine, sier hun.

Kundene får også en omvisning på hønsegården.

– Når jeg blir stor, har jeg tenkt å bruke pengene jeg tjener, til kanskje å kjøpe en bondegård eller PC, sier hun.

Her er Wilma ute og henter egg fra hønene sine.(Foto: Privat )

Hun selger forskjellige typer egg.(Foto: Privat )

Selger moreller

Sonja (9) fra Arendal hadde lyst til å tjene egne penger. Derfor lagde hun en morellbutikk med moreller hun plukker i bestemorens hage.

– På to dager solgte jeg 4 kilo og tjente mye penger, så nå skal jeg kjøpe meg et hamster hvis jeg får lov av mamma og pappa, sier hun.

Sonja (9)(Foto: Privat )

Regler for barn som vil jobbe

• Hovedregelen er at barn ikke skal ha jobb, men det finnes unntak. For eksempel hjelpe til på familiens gård eller spille teater.
  • Har du fylt 13 år, kan du gjøre «lett arbeid», for eksempel som avisbud eller jobbe i butikk.
  • I skoleferier kan barn under 15 år jobbe opptil 7 timer i døgnet og 35 timer i uken.
  • For barn i alle aldre skal jobben aldri gå utover barns sikkerhet, helse eller skolearbeid.

Kilde: Arbeidstilsynet