Dette er verdens lykkeligste land

En person går i et fredelig skog-landskap, i dyp snø, mens solen går ned og kaster rødt lys mellom trærne.

Dette landet er igjen blitt kåret til verdens lykkeligste.(Foto: Shutterstock )

Finland er verdens lykkeligste land, ifølge FN. Norge har falt på listen.

Hvert år lager FN en liste over hvilke land som er mest lykkelige og hvor de er minst lykkelige. Finland er på toppen av listen.

• På en skala fra 1 til 10 er menneskene i Finland 7,8 lykkelige
  • Nummer to på listen er Danmark
  • Island er nummer tre
Bilde av en by der det er is på havet og en stor hvit, kirke ligger i bakgrunnen.

Helsinki er hovedstaden i Finland.(Foto: Shutterstock )

Yngre mindre fornøyde

Norge kommer på syvendeplass. Norge har pleid å komme høyere på listen tidligere, men de siste årene er det gått litt nedover.

• En ekspert sier til VG at de unge i Norge er mindre fornøyde enn de eldre
  • Eksperten sier også at mange er misfornøyde med at det er større forskjeller mellom rike og fattige enn før. Forskjellene er større i Norge enn i Finland.

Som vanlig er det land i Europa som gjør det best på listen over verdens mest lykkelige land.

Afghanistan sist

Helt nederst på listen, altså landet der de er minst lykkelige, er Afghanistan. For noen år siden tok nye, strenge ledere over i landet. De har innført regler som blant annet gjør at mange jenter og kvinner ikke får gå på skolen.

Tre kvinner med svarte klær som dekker dem helt sitter og leser i bøker.

Jenter i Afghanistan må dekke seg til. Og mange får ikke gå på skolen.(Foto: AFP/NTB )

I Afghanistan sliter også mange med dårlig råd.

Finland er nå blitt kåret til det lykkeligste landet i verden seks år på rad. Kilde: World Happiness Report

Sindre Trygsland