Gå til innhold

Slik er livet uten lekser

Seks barn står utenfor en skole og smiler.

Olava (11), Ebba (10), Alfred (11), Samuel (10), Kine (11) og Martin (11).(Foto: Marie von Krogh )

Skoledagen er slutt. Nå skal disse elevene hjem og gjøre ... ja, hvem vet? Lekser er det i hvert fall ikke!

Ebba var sammen med to venner da moren fortalte at skolen skulle være leksefri.

– Alle begynte å skrike. Endelig! Ingen flere lekser. Vi trodde så vidt på det, sier Ebba.

Kleivane skole i Sandnes åpnet for to år siden. Den har vært leksefri helt fra starten. Elevene er kjempeglade for det – og alle kjenner noen som er misunnelige på grunn av det.

Martin (11), (Foto: Marie von Krogh) En ung gutt med rødt hår ser alvorlig ut og ser inn i kamera. sier: Når man får fri etter skolen, tenker man at det er litt deilig å lære igjen når man kommer på skolen.
Ebba (10), (Foto: Marie von Krogh) En ung jente med langt, mørkt hår og grønn kjole ser til siden. sier: Vi kan være ute i frisk luft og være mer aktive.
Samuel (10), (Foto: Marie von Krogh) En ung gutt med langt, lyst hår smiler og ser til siden og sitter foran en hylle med mange bøker. sier: Og hvis jeg vet om noe jeg trenger å øve ekstra på, da vil jeg gjøre det hjemme. Jeg føler jeg lærer mer av det enn hvis jeg blir tvunget til det.
Alfred (11), (Foto: Marie von Krogh) En ung gutt med kort, lyst hår smiler forsiktig og kikker til siden. sier: Lekser tok mye av tiden. Jeg ble bare sur.

Krangling hjemme

Alle seks kan huske at det var krangling hjemme om lekser.

– Det skjedde ganske ofte. Jeg klarte ikke å konsentrere meg om lekser, sier Kine.

– Jeg hadde en utrolig irriterende lekse hvor vi skulle lese en historie om Per som kjøpte epler. Vi skulle lese inni oss og høyt, både på skolen og hjemme. Til sammen leste vi historien 17 ganger i løpet av 24 timer! Det var så kjedelig! sier Alfred.

Kan dere komme på noen bra ting med lekser?

Først rister alle på hodet.

– Eller, kanskje man får gode rutiner? sier Olava.

– Man lærer jo med repetisjon, sier Kine.

– Når man skal lære seg å lese, er det fint å øve, sier Olava.

Dette gjør Samuel på ettermiddagen

En lapp med noen ord skrevet på på.

Moren til Samuel har skrevet forslag til hva han kan gjøre.(Foto: Marie von Krogh )

En gutt med langt, lyst hår holder bordtennisracket og bordtennisballer i hendene og står foran et bordtennisbord.

Samuel øver på å serve i bordtennis.(Foto: Marie von Krogh )

En ung gutt med langt, lyst hår står foran en hekk og i bakgrunnen er en vei og noen hus.

I gaten vokser bær som familien liker å ha i smoothie.(Foto: Marie von Krogh )

En ung gutt med langt, lyst hår smiler og hopper på en trampoline.

Han elsker å sprette på trampolinen.(Foto: Marie von Krogh )

Barnas tips til andre som vil ha leksefri

  • Meld deg inn i elevrådet og Barn og unges kommunestyre og bli med å bestemme
  • Vis denne saken til rektor
  • Skriv et leserinnlegg til avisen
  • Få med deg venner og si fra til foreldre, lærere og rektor
  • Foreslå en prøveperiode uten lekser
  • Foreslå en avstemning på skolen

Fungerer lekser?

Resultatene fra leksefrie skoler viser at mange opplever:

  • En bedre hverdag med mindre konflikter
  • Mer fritid
  • Mer motivasjon for å jobbe når de er på skolen

Det forteller Kjersti E. Lien Holte. Hun jobber på Høgskolen i Østfold og forsker på lekser.

Hvorfor er lekser så vanlig likevel?

– Det er tradisjon for å ha lekser. Lærere opplever sterkt press fra noen foreldre om å ha lekser, sier hun.

De som er for lekser, sier at:

  • Det er en god måte for familiene og skole å samarbeide på
  • Elevene lærer mer
  • Og får gode arbeidsvaner

Men forskning viser at lekser kommer langt ned på listen over hva som gir bedre læring, sier Holte.

Hvor godt lekser fungerer, avhenger av hvem eleven er, familiens situasjon og oppgavene. Det fungerer bedre for elever med foreldre som har høy utdannelse.

Kjersti E. Lien Holte (Foto: Høgskolen i Østfold) En kvinne med langt, lyst hår smiler forsiktig og ser inn i kamera. sier: Fordi lekser fører til at hver fjerde elev sover for lite, opplever mye stress og mister motivasjon, er det viktig å finne nye løsninger som tar vare på alle elever på en god måte.
Skrevet av:
Kristin Storrusten
Først publisert:
Sist oppdatert:

Kanskje du også liker dette